Bring i Sverige har en lastvagnsflotta på över 300 tunga lastbilar. Nu investerar man i 52 nya Volvobilar som kommer att köras på HVO. HVO fungerar som vanlig diesel och minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent, vilket är tänkt att göra Brings vägtransporter "grönare".
Posten och Bring skiftar nu över till andra generationens förnyelsebara bränsle, HVO. Detta bidrar till att samtliga av koncernens egna tunga lastbilar på norska vägar och 8 av 10 på svenska vägar, blir fossilfria senast 2016.
– Att alla bilar skulle kunna köras på ett miljöbränsle var viktigt eftersom vi vill att våra kunder kan miljöoptimera sina transporter tillsammans med oss. Men det som till sist fällde avgörandet var att Volvo kunde visa den bästa totalkostnaden för ägandet, säger informationschef Adam Leth på Bring i Sverige.
– Bränslet HVO passar Bring och alla andra åkerier som vill minska sina CO2-utsläpp. Vi ser inga begränsningar när det gäller typ av transporter eller verksamhet. Detta i kombination med vårt Dynafleet-system där man bland annat kan coacha förarna att köra bränslesnålt, gör att miljöpåverkan från lastbilarna kan minimeras, säger Johan Selvén, försäljningschef på Volvo Lastvagnar i Sverige.
Fakta HVO
HVO (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) framställs av förnyelsebara råvaror som vegetabiliska och animaliska fetter från exempelvis rapsolja eller slakteriavfall. Bränslet kan distribueras via befintliga dieseldepåer och använder samma typ av tankar och munstycken som vanlig diesel. Beroende på råvaran reducerar HVO CO2-utsläppen mellan 30 och 90 procent.