Älmhultsåkeriet Kaj Inrikes AB säger upp majoriteten av sina svenska förare. Istället bemannas åkeriets 25 fordon med chaufförer från Kazakstan. Den svenska EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) blir både upprörd och uppgiven när Proffs berättar om nyheten.
Enligt tidningen Proffs källor har en svensk möbeltillverkare genom ett nytt avtal med det Älmhultsbaserade åkeriet Kaj Inrikes AB, fått till stånd en sänkning av transportpriserna med uppemot 50 procent.
Åkeriägaren Kaj Johansson vill först inte kommentera affärsuppgörelsen, men kommer snart på andra tankar.
– Vi har hittat ett sätt att kunna sänka våra tariffer genom att bland annat hyra in utländska egenföretagare att köra våra fordon, avslöjar han.
Intill åkeriet har ett stort antal husvagnar plötsligt börjat dyka upp. Vagnarna bär bulgariska registreringsskyltar men det visar sig att chaufförerna är av en helt annan nationalitet.
– De flesta är från Kazakstan. Där bor även två killar från Sjöbo, berättar Johansson.
Kaj Johansson avslöjar under intervjun att han också kommer att köpa lastbilar från Kazakstan.
– Det finns en hel del pengar att spara på det. Lastbilar är billiga i Kazakstan. Dessutom kan jag få ett internationellt serviceavtal som gör att även servicen blir rena spargrisen, vilket ju passar mig bra, smålänning som jag är, skrattar Johansson.
En som däremot inte skrattar är EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD).
– Jag kommer att göra allt för att Kaj Johansson ska få ett elände med att driva företag i Sverige, kommenterar Lundgren, och nämner att han inte kommer att sky några medel för att få Kaj Johanssons företag synat i varenda söm.
– Hade Kaj varit medlem i SD så hade han åkt ut. Så arg är jag, säger Lundgren.
Han är märkbart irriterad och intervjun avslutas. Efter en stunds funderande återkommer han dock igen.
– Jag har talat med mina partikollegor och vi ska nu omgående börja jobba för att försöka få med Kazakstan i EU. Även om det inte ligger i Europa så borde det gå. Australien lyckades ju komma med i Eurovision Song Contest, förklarar Lundgren.
Två förare från Kazakstan har redan börjat köra Kaj Johanssons bilar. Men det varade inte så länge. Proffs får veta, att i Helsingborg blev det stopp.
– Dom hade inga giltiga körkort så trafikpolisen tog dem. Men jag trodde inte det gjorde något att de inte hade kunskap om att köra lastbil. Rikspolischefen kan ju inget om polisarbetet, men får ändå vara polischef, kommenterar Kaj Johansson, som tänker överklaga häktningsbeslutet mot åkeriets två anställda chaufförer.
Proffs kommer att följa ärendet och återkommer med uppföljande artiklar så snart det sker något som är värt att skriva om.