Idag lämnade renhållningsföretaget Samtek AB i Uppsala in konkursansökan till Norrtälje Tingsrätt. Hur den fortsatta verksamheten kommer att se ut och vad som kommer att hända chaufförerna, ligger i händerna på konkursförvaltaren.
I slutet av november såldes 60 procent av Samtek till Karlsviken Holding AB med option att förvärva resterande 40 procent. Säljare var Samteks ägare sedan 25 år, Robert Ramming. Köpare var Per G Nordin, vd på Karlsviken AB.
Robert Ramming, som är den som lämnade in konkursansökan, berättar att de fick problem med likviditeten och en kraftigt bidragande anledning till dagens konkurs är, enligt Ramming, att ett stort kommunalt bolag i Uppsala inte betalade sin sluträkning på en entreprenad de haft hos Samtek.
Vi har fått information om att Samtek redan innan försäljningen, ska ha kört med fordon varav en del inte varit skattade, försäkrade och även saknat trafiktillstånd.
– Nej, det stämmer inte alls, säger Ramming. Ni är inte de första som ringer och frågar om detta. Det är jättefel!
Han tycker naturligtvis det är tråkigt att efter så många år, nu behöva lägga ner.
Varför köper Karlsviken ett bolag som är i så dålig balans?
– För att vi skulle gå in och rädda det, svarar Nordin. Jag köpte 60 procent av bolaget för en krona, men i fredags lämnade jag tillbaka allt till Ramming som nu ansökt om konkurs.
Nordin säger att det inte gick att rädda bolaget eftersom det fanns så mycket gammal ”surdeg” som låg där, så det gick inte att få ihop det. Däremot bekräftar Nordin Rammings dementi av att det varit problem med fordonens status.
Även Nordin pekar på betydelsen av den uteblivna betalningen från det kommunala bolaget, för konkursen.
– De kom med krav på en mängd olika saker som exempelvis förstörda sopkärl och jag tänker inte lägga in en massa pengar i Samtek för att betala gamla försyndelser.
Nordin kom in först under december, så konflikten med kommunens bolag, kom som en mindre trevlig överraskning för såväl honom som för Ramming. Han menar att avtalet med det bolaget varit felskrivet från början.
Nu tar konkursförvaltaren vid och styr upp verksamheterna på de tre orterna Västerås, Norrtälje och Uppsala. Chaufförernas öde är ännu så länge ovisst.