Nu är det vår igen och klungorna med cykelfantaster blir allt vanligare ute på vägarna. När lastbilar och cyklister ska samsas om vägen, uppstår det emellanåt konflikter och en del konfrontationer hamnar i filmformat på Facebook.
Många har sett videon med cyklisten i Jönköping som vägrar flytta sig för en lastbil, men oftast handlar det för tunga fordon mer om att kunna köra om klungorna på vägar där det saknas vägren.
I trådar på Facebook, FB, läser vi kommentarer som gör gällande att cyklisterna inte förstår hur det är att köra om med lastbil och varför cyklar de på vägen när det finns utmärkta cykelbanor? Får cyklisterna någon information på vårkanten innan säsongen börjar om hur man ska umgås med olika fordonstyper i trafiken, inte minst med tanke på unga cyklister som inte har körkort än? Vet de var lastbilarnas döda vinklar finns?
Vi ställer frågorna till Klas Elm, vd på Svensk Cykling, SC, i Stockholm. SC når ut till alla sorters cyklister.
Vad säger cyklisterna om lastbilarna – är de tunga ”värst” och hur upplever cyklisterna den tunga trafiken?
– När det gäller lastbilar i stadstrafik, är det tyvärr så att cyklister som dödas, gör det i samband med högersvängande lastbilar, säger Elm som hoppas på en utveckling så att lastbilsföraren ska kunna se cyklister på höger sida.
Finns det någon lag som tvingar cyklister att använda cykelbana där sådan finns?
– Ja, svarar han direkt. Där sådan infrastruktur finns, ska den användas, men vi vill få till en nyansering av detta.
Redan idag finns ett ogillande gentemot snabbare cyklister, att de inte är välkomna, på cykelbanor som de ska dela med fotgängare och ”vanliga” cyklister i alla åldrar.
Ute på landsvägar utan vägren, uppstår det inte sällan konflikter mellan tung trafik och cykelklungor vid omkörningar. Samma situation uppstår i samband med traktorer på vägarna, men uppenbarligen inte med samma hetta i reaktionerna.
Alla har rätt att vistas i trafiken utan att behöva försvara sig för det. Utgörs skillnaden av att det känns som att det saknas kunskap och förståelse för varandra?
– Vi behöver definitivt öka förståelsen för varandras möjligheter i trafiken, håller Elm med om och hade önskat bättre infrastruktur för cyklister.
Diskussionen kommer in på ett projekt i London där Mercedes är drivande och som nu tillsammans med trafiksäkerhetsförbundet NTF, kan komma att göras även i Stockholm stad (ett projekt som vi återkommer till i den tryckta tidningen).
Som infrastrukturen ser ut idag, säger Elm att cyklister tvingas stå till höger om tunga fordon eller bryta mot lagen och köra mot rött ljus, vilket visat sig ge färre dödsolyckor än att stå kvar.
Även om cyklister lägger sig i linje på vägar utan vägren för att underlätta omkörning, blir sträckan med sikt som ges, ofta för kort och utrymmet ett tungt fordon behöver för att skydda cyklisterna, underskattas.
Det verkar finnas ett behov av ökad förståelse inte bara för döda vinklar, men även för just den delen.
Det finns idag inte några krav på obligatoriska kurser för cyklister innan säsongen börjar, är det något du skulle kunna tycka vore bra att ha och därmed ta upp.
– Absolut ett bra förslag som jag kommer att ta upp och diskutera med Cykelförbundet. Ökad förståelse från båda håll kan rädda liv, avslutar Klas Elm.