Den 1 april stoppas två 3,5-tons lastbilar av polisen i Helsingborg. Den ena 56 procents överlast, den andra med 60 procent. Tidningen Proffs har tittat närmare på en av transportbilarna, som på flaket hade en flygplansmotor till ett deklarerat värde av närmare 10 miljoner kronor.
GKN Aerospace i Trollhättan väntade på sin mycket dyrbara flygplansmotor som hade anlänt till Antwerpen och därifrån skulle köras på lastbil resten av vägen. För sina transporter använder GKN ofta speditionsfirman First Cargo, så även nu.
Vi ringer upp vd Thomas Lindström på First Cargo dolde inte sitt missnöje när han tidigt på morgonen nåddes av informationen att transporten utförts på ett felaktigt sätt.
– Lasten var mycket känslig och hade ett högt värde, säger han. Vi har ett mångårigt samarbete med en större svensk expressgodsfirma och vi gav dem noggranna instruktioner om vad som gällde för denna transport.
Man hade noga angett måtten på detta enda kolli, vikten på 1 300 kg och att lastbilen måste ha luftfjädring. Istället hamnade motorn på en vanlig, polsk, 3,5-tonnare utan luftfjädring, men med överlast, som stoppades i Helsingborg.
Lindström ombesörjde, med polisens tillstånd, att fordonet fick köras till Börje Jönssons Åkeri. Där lastades motorn över på en av deras bilar för vidare transport på rätt sätt, endast två och en halv timme försenad.
– Vi är lite dyrare än våra konkurrenter, men vi menar också att vi står också för något mer för våra kunder, och då finns det inte plats för dylikt, säger Thomas Lindström med emfas. Detta är totalt oacceptabelt.
Han är tacksam för att Börje Jönssons åkeri så snabbt kunde ordna detta och han berömmer också polisen för sitt trevliga bemötande.
Lindström vill dock gå till botten med hur en motor värd en miljon Euro, hamnar på fel fordon trots specifika krav och han hjälper Proffs att pussla ihop de sista bitarna. Samtidigt ringer vi upp det polska åkeriet Margos, vars bil fastnade i kontrollen.
Gregor på Margos, berättar att de fått uppdraget av Bar-Trans i Polen, men enda informationen var 1 000 kilo.
– När föraren ska lasta, står det 1020 kilo på dokumentet, säger han. Jag ringde upp Bar-Trans som sade det var okej att köra, men sedan ringer min förare och säger att polisen i Sverige vägt in godset till 1 700 kilo.
Detta stämmer absolut inte, säger Lindström och redogör i detalj för varför vikten Gregor anger, inte kan stämma. Lindström erbjöd sig också att betala böterna för chauffören, men då var det redan gjort.
Vem som betalat vet han inte, men det var inte de eller deras svenska transportör.
– Vi har gjort klart för vår svenska samarbetspartner att de inte får använda Bar-Trans igen, säger Lindström.
Kedjan är således att GKN beställer transport av First Cargo i Göteborg som kontaktar en svensk, välrenommerad firma som i sin tur lade ut det på Bar-Trans i Polen – som sedan lade det på polska Margos.
På vägen försvann viktig information och även den kvalitet som First Cargo vill ha på sina uppdrag.
– Det är ju i det närmaste katastrof när det blir på detta viset. Inte alls det vi beställde och förutom trafiksäkerhetsaspekten, kunde motorn tagit allvarlig skada, avslutar Thomas Lindström på First Cargo.
Vare sig GKN eller First Cargo kommer att betala något för den aktuella transporten.