Regeltillämpning debatterades i Bryssel:

Inget behov av nya lagar – men bättre uppföljning

I Bryssel har det idag debatterats kring regeltillämpning inom vägtransport. Resultatet blev att man var eniga om att det inte behövs ny lagstiftning, men att den befintliga måste följas upp.

I ett pressmeddelande från Sveriges Åkeriföretag, läser vi att initiativtagare till debatten var bland andra företrädare för den internationella vägtransportunionen, nederländska och nordiska åkerinäringen samt Euro Controle Route, en samarbetsorganisation för bättre vägtransporter.

Även elva EU-parlamentariker deltog under debatten samt tjänstemän inom kommissionen och EU:s institutioner med flera.
– Tillämpningen av det existerande regelverket är avgörande för konkurrensen, säger Sören Larsen, vd på Nordic Logistics Association.

Med rätt kontrollmekanismer, menar han mycket kan hända redan idag utan att vi behöver vänta på nya regler.

Man fokuserar på främst fyra punkter: Att ny lagstiftning inte är en nödvändighet då rätt avvägda resurser kan ge säker och rättvis uppföljning och tillämpning. Att när ny lagstiftning behövs, ska den utformas med tillämpning i åtanke. Att ett ökat samarbete och informationsutbyte mellan medlemsstater kan stärka tillämpningen av regelverket och att ett samordningsorgan mellan myndigheter skulle underlätta för att utvärdera och följa upp när nya regler införs.

En ”EU Agency of Road Transport” är en bra idé, säger man, men bara om viljan att investera i en sådan finns i de olika länderna. I Norge har man investerat i modern teknik för att följa lastbilsekipagen och välkomnar en granskning och uppföljning.

På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig, att initiativet om en praxis för tydligare tillämpning av regler är välkommet och efter att Skatteverkets granskning av åkerinäringen visat att 40 av 100 granskade företag inte gjort rätt för sig med vare sig skatter eller avgifter som rör anställda, menar Winiger att regelverket måste förenklas och förtydligas istället för att revideras utan nya resurser för kontroll. 

Åkeriägare Jennifer Granqvist på Östra Örebro Distribution AB tycker att man missar det största problemet och att det i alla fall behövs minst en kraftfull, ny lagstiftning.
– Att förtydliga existerande regelverk, öka samarbetet mellan medlemsstaterna och allt det som de tar upp, är ju precis det vi har gjort under flera år nu, säger hon. Det blir som att fortsätta i samma spår utan att tillföra något nytt som ger bättre resultat.

Samordningsorganet tycker hon är bra, men då andra, tidigare genomförda gemensamma register, visat att de länder vi idag saknar insyn i, fortfarande inte uppfyller det de varit med att godkänna, undrar hon varför man tror att det skulle fungera bättre med detta. Vad är det då hon saknar?
– En kraftfull lagstiftning som en gång för alla klargör beställaransvaret och kännbara påföljder för brott mot detta. Kan man inte undandra sig det ansvaret och riskerar något för brott mot det, kommer säkerligen väldigt mycket att förändras till det bättre, avslutar Jennifer Granqvist.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-04-26 16:27
Kategori: Nyheter
Taggar: EU lagar Östra Örebro Distribution AB Vägtrafikkontroll