Med anledning av den senaste veckans allvarliga händelser där förare av tunga fordon varit grovt påverkade av alkohol, kallar Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till ett krismöte nu på måndag.
- Situationen är mycket allvarlig och medias allt tätare rapporter om grovt rattfylleri i tunga fordon visar på en synnerligen allvarlig situation, säger Patrik Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.
Inbjudna till mötet är riksdagsledamot Sten Bergheden som också är ledamot i trafikutskottet, riksdagsledamot Monica Green som också är ordförande i NTF samt Torbjörn Forsell, verksamhetschef NTF Skaraborg.
Bakgrunden till det blixtinkallade mötet är de senaste dagarnas nyhetsrapportering om grova rattfyllerister i tunga fordon. Olyckan i Örkelljunga, vilken orsakades av en rattfull förare, kostade en brandman livet.
Natten till fredagen var det återigen dags när polisen stoppade en rattfull förare utanför Glumslöv.
– Så här har det sett ut under lång tid och vi har vid ett flertal tillfällen påtalat det ohållbara i den här situationen, säger Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg.
– Sveriges Åkeriföretag arbetar intensivt med sina medlemsföretag för att förbättra säkerheten på vägarna, bland annat genom att regelbundet vidareutbilda förarna.
Det är viktigt att förarna hela tiden uppdateras på regelverket och att de alltid har fokus på säkerheten.
– Jag vill påstå att våra medlemsföretag har en hög kvalité på sina förare. Naturligtvis kan man hitta exempel på brister även bland några enstaka förare, men kollektivet håller hög klass, säger Thomas Morell.
Morell menar vidare att det vi just nu ser i allt tätare nyhetsrapporteringar är ett stort problem för allas vår säkerhet ute på vägarna.
– Yrkesförarna är extra utsatta naturligtvis eftersom de har vägen som arbetsplats och därmed är det också ett arbetsmiljöproblem.
Vid olyckan utanför Örkelljunga blev ett havererat och stillastående ekipage påkört bakifrån av ett annat lastbilsekipage vars förare var påverkad av alkohol.
– Bilden i tidningen (Helsingborgs Dagblad, reds anm) visar med önskvärd tydlighet vilka krafter som släpps lös vid den här typen av olyckor. Att möta dessa fordon är en reell dödsfälla och vi väntar egentligen bara på den stora olyckan där en buss eller barnfamilj rammas, säger Thomas Morell.
– Sveriges Åkeriföretag har under lång tid påvisat den negativa utvecklingen på de svenska vägarna. Det är fråga om olaga yrkesmässig trafik, körkortslösa förare, bristfälliga fordon och inte minst grovt rattfylleri, säger Patrik Magnusson.
– För att råda bot på den negativa trenden och kraftigt förbättra trafiksäkerheten behövs kontroller på våra vägar.
– I samma takt som trafikpolisen monteras ner, ökar brottsligheten på vägarna och den utvecklingen måste vändas, tillägger han med eftertryck.
– Nu måste våra beslutsfattare förstå hur illa ställt det är ute på vägarna och tillsätta resurser för kontroller på väg. Det måste finnas tillräckligt med personal på vägarna som kan vidta åtgärder mot det allvarliga fusket och rattfylleriet.