Scania hybridlastbil, som lanserades hösten 2015, har tilldelats den prestigefulla utmärkelsen Green Truck Future Innovation 2016 av den tyska branschtidningen Verkehrsrundschau.
Med Scanias hybridlösning kan en 18-tons distributionsbil köra på enbart el i upp till två kilometer.
Helt elektrisk framdrivning är i första hand avsedd för distribution nattetid i bullerkänsliga miljöer i städer eller i lagerbyggnader och underjordiska parkeringar där avgaser måste undvikas.
Med elmotorn begränsas ljudnivån till 72 dB(A).
Elmotorn i Scanias hybridlastbil är integrerad med drivlinan i Scanias 9-litersmotor, som kan köras på 100 procent biodiesel, som till exempel FAME eller HVO.
Med HVO kan koldioxidutsläppen reduceras med hela 92 procent jämfört med fossilt bränsle.
Den elektriska motorn är integrerad i Scanias modulbaserade drivlina och levererar 130 kW (174 hk) med en dragkraft på 1 050 Nm. Elmotorn är monterad mellan dieselmotorn och en särskilt utvecklad version av Scania automatiska transmission.
Den användbara batterikapaciteten uppgår till 1,2 kWh, vilket är en måttlig energianvändning som bygger på en balans mellan batteriets livslängd och körsträcka för elektrisk framdrivning.
Lastbilen har nu tilldelats den prestigefulla utmärkelsen Green Truck Future Innovation 2016 av den tyska branschtidningen Verkehrsrundschau.