På måndagsmorgonen körde chauffören Jonathan Thim in på Shell Sandsjöbacka, norrgående. Där såg han en Slovensk lastbil med två parkeringsböter på vindrutan, inne på Shells mark. Frågan är hur parkeringsbolaget hanterar fordon som inte flyttar på sig trots böter?
Shellstationerna vid Sandsjöbacka har tidigare varit besvärade av att Vlantana bedrivit nära nog terminalverksamhet på parkeringsplatserna runt stationerna. Idag säger Shell norrgåendes chef Linda Ek, att situationen drastiskt förändrats till det bättre.
Däremot fanns det under dagen ett slovenskt dragbilsekipage på Shells mark som sköts av Västia Parkerings AB. Där råder en timmes parkering och bilen hade redan lappats två gånger.
För Linda Ek var detta en ny situation som hon helt lämnat över till Västia Parkering att hantera. Vi ringer bolagets vd Dennis Andersson och frågar vad de gör med bilar som mer eller mindre dumpats och därmed lappas kontinuerligt. Vad händer med ekipaget om det inte flyttas?
– Normalt utfärdar vi böterna och driver sedan in dem i möjligaste mån, säger Andersson. Om bilen dumpats, beställer vi bogsering från kommunen.
Hur många böter krävs innan ni gör det?
– Det behövs egentligen inga böter alls när de överskridit parkeringstiden, säger han. Vi skickar ut en kontrollant för att dokumentera fordonet och om fordonet fortfarande är kvar efter sju dagar, bogseras det bort.
När det bogseras bort, hamnar det på en kommunal uppställningsplats, men kostnaden för att köra dit den, måste markägaren stå för. Om fordonet inte hämtas ut inom tre månader, säljs det på exekutiv auktion.
– Lyckas det, täcks kostnaderna för utgifterna, men misslyckas man med försäljningen, måste markägaren stå även för den kostnaden. Det handlar om, inklusive bogseringen, cirka 4 000 – 5 000 kronor, berättar Andersson.
Det finns inte några garantier att ge för att en försäljning kan genomföras, men parkeringsbolaget administrerar allt kring ärendet.
Får ni in pengar för parkeringsböter av personer och företag från andra länder?
– I varierande grad, säger Andersson. Det beror på ländernas förutsättningar, men vi försöker verkligen alltid att få in pengarna.
Slovenien hör till de länder som är svårare, men böterna sätts på långtidsbevakning och förändras förutsättningarna i landet, aktualiseras fordringen igen. Böterna försvinner alltså inte. Hur lång är preskriptionstiden för sådana böter?
– Två år, svarar Dennis Andersson. Påminner man inom två år, förnyas kravet.
När ni driver in böter från utlandet, tillkommer det då extra kostnader. Läggs dessa på boten?
– Tyvärr inte, men om det går till inkasso, läggs den kostnaden på boten, avslutar han.