3,5-tonsbilarna fortsätter att tangera nya rekord i överlast. Årshögsta i Helsingborg har sedan i januari legat på 388 procent och sattes av en förare i en polskregistrerad Iveco. Nu är det rekordet slaget ? med god marginal.
I januari stoppar trafikpolisen en polskregistrerad Iveco i Helsingborgs hamn. Snart visade det sig att den lilla lastbilen var lastad till bristningsgränsen. Polisen konstaterar att det på flaket låg gods som gjorde att maximalt tillåtna lastvikt hade överskridits med 388 procent.
I tisdags, den 5 april, vinkas en annan liten 3,5-tonnare in på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Och med det sattes ett nytt, föga smickrande överlastrekord (för i år).
– Den här lastbilen hade överlast motsvarande 446 procent, berättar trafikpolis Christer Hansson.
Den här gången handlar det om en svenskregistrerad Mercedes-Benz 516 CDI, som ägs av grossistfirman CT Food AB i Malmö. Bilen stoppades då den gjorde utleveranser till kunder. Alan Chan är ansvarig för inleveranser, men det blir ändå han som måste svara.
Varför har ni lastat så mycket på bilen och på vems order?
– På grund av att ansvarig för utleveranser varit sjukskriven, har vi haft vikarierande personal med brist på kunskap som lastat bilen, säger Chan.
Han berättar att en av deras större bilar kasserats och medan de väntar på att få två nybeställda lastbilar, har deras vikarierande personal lastat bilen för att möta kundernas behov. Det är även vikariernas bristande kunskap som ligger bakom överlasten, anser han.
Det är väl inte första gången CT Foods bilar stoppats med överlast?
– Nej, tyvärr stämmer det, säger Chan. Och även då har det handlat om okunskap.
Vad betträffar den aktuella överlasten, tar företaget på sig ansvaret fullt ut för att de inte lyckats nå ut med nödvändig information till vikarierande personal på grund av plötslig sjukskrivning.
Nu vidtar de åtgärder för att det inte ska hända igen. I väntan på de nya lastbilarna, kommer de att planera om rutterna och dela upp lasterna i fler bilar och över fler dagar.
– Dessutom ska vi införskaffa en pallvåg för att väga varenda pall innan de lastas och vi ska säkerställa att alla följer rätt procedurer och arbetsrutiner innan utleveranser, avslutar Alan Chan.
Chauffören blev av med körkortet på plats. Han fick dessutom betala 4 000 kronor i böter. Det tunga godset fick lastas över på andra, för transporten mer lämpliga fordon.