Under måndagen träffade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och Svenska Transportarbetareförbundet överenskommelse om nytt avtal för åkerier och terminaler. Förhandlingar har pågått vid ett flertal tillfällen under två månaders tid. Avtalet följer det tidigare etablerade märket på arbetsmarknaden och det gäller i tolv månader. Avtalet omfattar cirka 45 000 arbetstagare.
Under måndagskvällen enades Svenska Transportarbetareförbundet och motparten Biltrafikens Arbetsgivareförbund om ett nytt Transportavtal för chaufförer och terminalarbetare inom godstransport.
– Vi har haft en bra dialog med Transport under förhandlingarna och är glada över att ha kommit överens om ett avtal som ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef och tf vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
– Det har varit långa men konstruktiva förhandlingar. Vi fått gehör för våra prioriterade frågor, att stärka anställningsskyddet och att säkra kompetensutvecklingen i branschen, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.
Transportavtalet är Transports största kollektivavtal och omfattar cirka 30 000 anställda.
– Löneökningarna ligger i nivå med övriga arbetsmarknaden och det är glädjande att vi dessutom säkrat en rad förbättringar som går utöver det den anställde får i plånboken. Det är ett starkt avtal som vi nu kan ta avstamp i för att ytterligare utveckla branschen, säger Lars Lindgren.
Det nya transportavtalet i korthet:
- Avtalet löper 12 månader från och med 01-04-2016
- Månadslön räknas upp med 590 kronor
- Ett vikariat leder automatiskt till tillsvidareanställning om personen varit anställd 24 månader över en femårsperiod.
- Visstids- behovs- och allmänvisstidsanställning räknas samman och ger rätt till tillsvidareanställning om personen varit anställd 24 månader över en femårsperiod.
- All utbildning nödvändig för arbetet (YKB, ADR o. dyl.) bekostas av arbetsgivaren.