Volvo är en av världens säkraste personbilar. Men många av Volvo Cars transporter till fabriken i Göteborg är allt annat än trafiksäkra. Polskregistrerade 3,5-tons lastbilar på väg till Göteborgsfabriken stoppas i parti och minut av trafikpolisen, med överlaster (hittills) på allt mellan 11 och 388 procent. Sju transporter har i år, fram till i onsdags, stoppats i Helsingborg.
Tänker Volvo Cars agera eller ska vi tolka det som att man anser överlastade bilar är okej?
Den 20 januari togs en rejält överlastad 3,5-tonslastbil, på väg till Volvo Cars i Göteborg. Maxlasten hade i det fallet överskridits med hela 388 procent.
Den 17 februari togs två (2) likadana lastbilar. Den 9 mars togs en annan. Den 17 mars och den 12 april togs några andra.
Och – den 13 april var det så dags igen. Samtliga bilar stoppades i Helsingborg och alla var de på väg till Volvo Cars. Med överlastade fordon.
Volvo Cars har inte varit speciellt snacksaliga när vi ringt upp dem. ?Vi förväntar oss att samtliga externa partners följer lagar och regler. Vi tillämpar nolltolerans”, sade Stefan Elfström talesperson för Volvo Cars till tidningen Proffs när vi kontaktade honom efter ”incidenten” den 17 mars.
”Nolltolerans”, alltså. För gemene man innebär ”noll” i ett sådant här sammanhang att man inte accepterar några snedsteg. Vi räknar till sju, vilket är ganska många fler än noll.
Hur ser man på saken hos Volvo Cars? Med en envishet likt den drucknes, gör vi ett nytt försök att få biltillverkaren att först och främst kommunicera med oss. Helst av allt skulle vi ju vilja se att man även gjorde något åt saken.
Stefan Elfströms svar blir dock inte mer uttömmande den här gången:
”Tack för mailet – det är ett viktigt ämne ni tar upp. Vi ställer höga krav på samtliga våra externa partners – alla lagar och regler kring transporter måste efterlevas och vår logistikavdelning följer upp varje enskild händelse där så inte är fallet och vidtar åtgärder gentemot leverantören. Vi kan tyvärr inte kommentera de enskilda fallen – dialogen kring omständigheter och åtgärder för vi direkt med våra distributörer.”
De polskregistrerade 3,5-tonstransporterna fortsätter alltså att rulla på uppdrag av Volvo Cars, med konkurrensdödande och trafikfarliga godsmängder.
Vi har skickat följdfrågor till Elfström och ger därmed företaget som han är talesperson för ytterligare en möjlighet att delge oss – och er läsare – sin syn på saken ur ett mer generellt perspektiv.