Trafikpolisen i Helsingborg fortsätter att "leverera". På mindre än en vecka, ertappades två transportörer med att köra olaglig cabotagetrafik. Till detta kan läggas en rad avslöjade kör- och vilotidsbrott och överlaster.
Vi närmar oss sommaren ? men någon semesterkänsla har än så länge inte infunnit sig på kontrollplatsen vid Långeberga.
Den 12 maj stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett tyskt ekipage. Bakom ratten sitter en makedonsk chaufför – som saknar tillstånd att arbeta i EU.
Bilen han kör har inte varit utanför Sveriges gränser sedan den 18 april.
– Han har kört väldigt många inrikesresor sedan dess, konstaterar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson.
Åkeriet, med adress Nürnberg i Tyskland, fick betala in ett förskott om 40 000 kronor innan transporten kunde fortsätta. Dock med annan dragbil och med en förare som har tillstånden i ordning.
Fyra dagar senare var det så dags igen. Den här gången handlade det om ett estniskt ekipage, med estnisk förare.
– Bilen hade varit i Sverige i tolv dagar. Den kom då in med en annan trailer, konstaterar bilinspektör Krister Nilsson.
Det blev alltså ett tillskott om ytterligare 40 000 kronor på statens konto efter att åkeriet från Vörulinn i Estland lättat på plånboken.
Krister Nilsson berättar att det finns hur mycket arbete som helst för dem att göra.
– Vi kontrollerar så många ekipage som vi överhuvudtaget hinner med. Bland annat har det resulterat i ytterligare intäkter till staten i form av sanktionsavgifter för brott mot kör- och vilotider, som förare har gjort utanför Sveriges gränser.
Krister berättar att en chaufför fick betala 10 000 kronor på plats, en annan 3 000 kronor.
– Sedan har vi haft fordon med däck där kordväven sticker ut, överlaster och en massa annat.
Sedan årsskiftet har halva bilinspektörsstyrkan försvunnit från Helsingborg. En har gått i pension och en har sagt upp sig och börjat arbeta som privatanställd. Krister och Lars-Olof utgör idag hela styrkan.
– Man undrar hur det ska sluta. Det fylls ju liksom inte på med ny personal, funderar Krister Nilsson som inom några år, liksom kollegan Lars-Olof kommer att gå i pension.
– Det blir ju inte lättare att förstå efter att ha läst om att inrikesministern i en politisk debatt har påstått att trafikpolisen har de resurser som krävs för att sköta sin arbetsuppgift, avslutar han.