Turerna runt renhållningsbolaget Samtek i Norrtälje fortsätter. Efter att ha sålts, lämnats tillbaka till ägaren direkt, gått i konkurs och sedan sålts igen, uppstår nya frågor kring driften och avtalet med kommunen.
Den 5 april skriver Proffs att Robert Rammings Samtek AB lagt in konkursansökan. Företaget såldes först till Karlsviken Holding AB och Per G Nordin, men denne återlämnade snabbt Samtek till Ramming som då ansökte om konkurs varefter konkursförvaltaren drev verksamheten.
Norrtälje kommun bekräftar genom Henrik Lilliehöök att kommunen skrivit avtal med Cadexa AB, dotterbolag till Karlsviken och med samma ägare, som nu köpt Samtek.
– De tar över Samteks uppdrag i norra delen av kommunen från 6 maj, berättar han. Företaget har köpt verksamheten och bilarna samt övertagit största delen av Samteks gamla personal.
Enligt information vi har, ska kommunen blivit erbjudna ett pris per tömning av kärl, som ligger så lågt att det inte borde gå att driva företaget med vinst.
– Norrtälje kommun kan inte se några problem att klara av insamlingen med det avtalspris som handlats upp, säger Lilliehöök.
Vi frågan Nordin om det är det så att en konkurs kan ”tvätta” ett företag och ge en nystart?
– Samtek har varit lönsamt tidigare, men har av andra drivits på ett, i mitt tycke, felaktigt sätt, säger han. Uppsalaentreprenaden har varit ett problem för Samtek, men det är borta nu och vi har lagt ner Uppsala, så jag tror vi kan få väldigt bra fart nu.
I onsdags skulle en anställd hos er, skriva upp för att bli trafikansvarig, men han klarade, enligt uppgift, inte provet. Vem är det som är trafikansvarig nu eftersom driften är igång?
– Det är Robert Ramming, säger Nordin.
En sopanläggning ligger vid Häverö och har flera gånger fått föreläggande från kommunen på grund av missförhållanden vilket lett till tömning, men nu ser det illa ut igen. Ingick Häverö i köpet?
– Ja, och vi ska ställa den i ordning den och byggnaderna, svarar Nordin.
Varför körs bilarna med Samteks företagskort i färdskrivarna?
– Vi har precis tagit över verksamheten och vi har tagit itu med allt, men det sker inte över en natt, säger han.
Information vi fått, gör gällande att ni erbjudit kommunen ett mycket lågt pris per kärl och tömning. Så lågt som nio kronor per styck. Är det möjligt att få lönsamhet i driften med ett pris som ligger så långt under andra liknande företag, eller är de andra bolagen för dyra?
– Jag kommenterar inte våra priser, men priset du nämner, stämmer inte, avslutar Per G Nordin.
Transportstyrelsen bekräftar per den 12 maj att Cadexa inte har något eget trafiktillstånd, men har ansökt om det den 4 maj. Inte heller är ägarbyten gjorda på Samteks bilar. Likväl är det samma bilar som rullar i Norrtäljes norra upphämtningsområde, i avtal med kommunen. Förarna saknar i skrivande stund, enligt uppgift, nya anställningsavtal.
Enligt Transportstyrelsen kommer det att ta minst en månad innan trafiktillståndet kan bli klart.