Den 18 april klampades Gotlands första ekipage, fick sanktionsavgift som betalades och sedan lämnade bilen ön. Nu är den tillbaka igen och kör samma gods.
Det är Hökerums Bygg AB som köper byggelement från Lettland vilka kommer in till Visby hamn. Efter att ekipaget som klampats, lämnat Gotland, lade det lettiska företaget ut körningen på ett lokalt åkeri som de hade täta direktkontakter med tills förra fredagen.
Då kunde lettiska företaget inte ge besked om det blev mer körningar och igår fick man besked på att de skulle använda dit en egen bil – samma som tidigare blivit klampat.
Vi ringer Hökerums Bygg och talar med projektledare Henrik Nyreröd Sandahl. Känner du till att bilen är tillbaka igen och kör gods till er?
– Ja, men jag har koll nu att de inte ska köra mer än tillåtet, säger han. Jag har även talat med min kontakt i hamnen för att de ska hjälpa till att kolla fordonets rörelser.
Enligt vår källa, har chauffören till hamnpersonal berättat att han ska vara kvar här för att köra resten. Vad säger du till det?
– Nej, det ska han inte och jag har inte fått några som helst besked om något sådant från Lettland om detta, säger Henrik som direkt ska ta reda på mer och återkomma.
Av transportledare Erling Engqvist på Dennis Åkeri AB, får vi veta att fordonet från och med 19 april i år fram till 18 april 2017, vilket Transportstyrelsen också bekräftar, kör på ett trafiktillstånd tillhörandes Stockholmsföretaget Swedlat Trans AB. Ny kontakt med Henrik Nyreröd Sandahl som också kontaktat Transportstyrelsen och förklarat upplägget för dem och fått grönt ljus.
– Enkelt förklarat är det så att vi köper stommen av det lettiska företaget BMGS som i sin tur använder underleverantören Alfa Shipping. De har endast fartyg med vilka byggelementen kommer till Visby. Alfa Shipping använder Sonora Transport & Logistics som sin underleverantör på väg och det är deras bil som nu är anmält på trafiktillståndet som innehas av Swedlat Trans AB i Stockholm, avslutar Henrik Nyreröd Sandahl som har lagt ner mycket arbete på att försäkra sig om att byggfirman inte ska misskrediteras i detta.
Det fortfarande så diffusa beställaransvaret har åter vandrat iväg, grönt ljus från Transportstyrelsen, men nu återstår att se vilken kulör ljuset får av polisen.