Förra onsdagen stoppades ett polskt trailerekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Efter att bilinspektörerna summerat den flygande besiktningen, blev det körförbud och därmed stopp för fortsatt färd. Dragbilen klampades i avvaktan på att åkeriägaren, som själv satt bakom ratten, skulle få assistans av bärgare från sitt hemland.
Klampning i all ära, men i det här fallet hjälpte det föga.
Förra onsdagen, den 11 maj, kom ett foto via mms från en privatperson till Proffsredaktionen. Fotot föreställer en klampad dragbil, registrerad i Polen.
Vi tar kontakt med bilinspektör Krister Nilsson hos trafikpolisen i Helsingborg.
– Ekipaget hade många brister. Till exempel, om vi börjar med trailern, så hade bromsarna på sista axeln satts ur funktion, förklarar Krister inledningsvis.
Luftslangarna till bromsarna på den tredje axeln hade helt enkelt kopplats bort och vad gäller de övriga bromsarna på släpvagnen, var det nästan lika illa.
– Ytterst liten bromskraft, summerar Krister.
– Dessutom var bromsskivorna spruckna. Endast en av sex kunde vi godkänna.
Även dragbilen hade sett sina bästa dagar. Åtminstone har den sannolikt inte varit på verkstad för service på länge.
– Vi satte körförbud både på trailern och på dragbilen. Bilens tryckluftssystem hade flera läckage, så kallat systemfel, vilket gjorde att kompressorn fick jobba oavbrutet. Risken för bromsbortfall var överhängande.
Det fanns ytterligare en rad fel på bilen såsom till exempel anliggande bromsar och ett skadat däck. Föraren, och tillika fordonsägaren, erbjöds lotsning till verkstad. Men han avböjde.
– Han ville beställa bärgning från sitt hemland, säger Krister Nilsson.
Då polis och bilinspektörer ansåg att ekipaget inte var i kördugligt skick, bestämde man sig för att klampa dragbilen. Något som man gjorde vid 17.30-tiden på onsdagskvällen.
– Men när den första patrullen kom tillbaka på morgonen så var ekipaget borta. Klampen också för den delen, förklarar Krister.
Proffs försöker med hjälp av registreringsuppgifterna på fordonen komma i kontakt med åkeriet, Us?ugi transportowe i Ornontowice.
Efter flera försök, svarar till slut en kvinna, men förklarar att hon inte kan prata engelska. Därefter tackar hon, säger hejdå och lägger på luren.
Vi fick alltså inga svar på de frågor vi hade. Den kanske mest självklara är om åkaren verkligen förstår vilka säkerhetsrisker det innebär att köra med ett ekipage med så pass allvarliga brister att det fick körförbud.