Föraren anhölls och sedan körde polisen dragbilen med trailer till kombiterminalen, ställde av trailern och lämnade in dragare och nycklar till terminalens personal. Lika lätt gick det inte för det lettiska ekipaget man stoppade den första maj.
Den 18 april stoppades ett DSV-ekipage för kontroll utanför Strängnäs av polisinspektör Håkan Forsell som fattade misstanke om att förarens samtliga handlingar var förfalskade. Den misstanken var riktig och åklagaren anhöll senare chauffören.
Något som dock fick större fokus i ärendet, var att polisen sedan körde ner ekipaget till kombiterminalen i Eskilstuna där ekipaget ställdes. Varför gjorde ni det?
– Det hade med godsets stöldbegärlighet att göra, svarar han och tillägger att det inte finns några särskilda rutiner för dessa fall.
Polisen saknar ändamålsenliga, säkra platser att förvara hela ekipage på och efter samtal med DSV, kom man tillsammans fram till att detta var bästa lösningen. Han kan förstå att många helst hade sett att ekipaget låsts in på någon annan plats, men så blev det inte nu.
– Hade godset varit mindre stöldbegärligt, hade vi antagligen låtit det stå kvar, säger han.
Kritiken kring utlämnandet av nycklarna till nästa förare den 28 april, håller han inte med om då terminalpersonalen inte heller annars kontrollerar körkorten på förarna till andra fordon som rör sig där. Några nya rutiner är inte aktuella, utan man fortsätter göra bedömningar från fall till fall.
Eskilstunapolisen saktade inte ner tempot, för redan på söndagseftermiddagen den första maj, görs Sörmlands första klampning när ett lettiskt ekipage stoppas på E20 utanför Eskilstuna.
Fordonet kom från Lettland in via Nynäshamn och var på väg till Norge, men istället blev det stopp på en vändplats där det i skrivande stund fortfarande står klampat.
Polisinspektör Markku Junttila berättar att de sett att fordonet vinglade till och bestämde sig för att stoppa det.
– Förutom att han blåste 1,5 promille, var även en främre bromsskiva sprucken och lasten på cirka 22 ton, var så dåligt säkrad, att den förskjutit sig, berättar han.
Det utfärdades ett kvalificerat körförbud och klampningen gjordes ur trafiksäkerhetssynpunkt då fordonet enligt Junttila var i mycket dåligt skick.
Hur länge ska den stå klampad?
– Den får inte köras från platsen, så antingen får de reparera den på plats eller bärga den till verkstad. Dessutom ska den lastas om och lastsäkras ordentligt innan den får rulla vidare, avslutar Markku Junttila.
Således sitter nu en förare anhållen för grov rattfylla där han inte kan göra mer skada och ett trafikfarligt trailerekipage står kvar tills det åter görs kördugligt.
Läs även:
Polisen grep chaufför och lämnade bilnycklarna på kombiterminalen