Politiken har varit senfärdig och det är pinsamt att Sverige tror man kan förbjuda framtiden. Uberpop gör det lättare för människor, inte minst nyanlända, att komma in på arbetsmarknaden. Mentaliteten från industrisamhället lyser igenom trots regeringens tal om delningsekonomi.
Orden är Mathias Sundins, riksdagsledamot för Liberalerna, (L), som tycker det är pinsamt att Sverige sällar sig till andra bakåtsträvande länder. I framtiden finns tjänster som exempelvis Uberpop och han menar att regelverk behöver uppdateras för dessa.
Vilka regelverk menar du behöver uppdateras?
– Tingsrättsdomarna har slagit ner på att det är svarttaxi och jag tycker man ska uppdatera så att det inte räknas som det, säger Sundin. De ska givetvis betala skatter och följa andra regler, men vi kan inte ha regler som förbjuder privatpersoner att utföra denna app-tjänst.
Uppdaterade regler skulle väl göra Uberpop mer likt taxi även i priserna?
– Man behöver inte uppdatera så det blir likadant utan istället lätta på regelverket, tycker han och beklagar att den sent tillsatta utredningen kring detta ännu inte är klar och att den pekar mot förbud.
Om Uberpops tjänst blir laglig, kan man inte då skrota traditionell taxiverksamhet?
– Det får i så fall kunderna avgöra, säger Sundin som inte tycker man ska skydda verksamheter med regelverk utan istället utgå från konsumenterna.
Taxi har haft appar länge, men Sundin menar att kunderna upplever Ubers app som bättre, har bättre priser och bättre tillgänglighet på bilar.
Uberpop lanseras som en samåkningstjänst, men du talar om möjligheten att komma in på arbetsmarknaden. Kan man jobba som ”samåkare”? Sundin trevar något efter ett svar.
– Jag menar inte jobba med tjänsten direkt och jag tror inte det blir heltidsjobb utan bara några timmar i veckan, men det blir en lägre tröskel in på arbetsmarknaden eftersom du inte går på anställningsintervju och blir anställd, säger han. Jag tänker just för flyktingar som får en lättare väg in till heltidsjobb på sikt.
I Sverige är det lagligt att köra om man kan hänvisa till att man har körkort i hemlandet även om polisen inte kan kontrollera det. Är inte det ett riskmoment?
– Självklart måste man gå igenom en sådan process när man ansöker om att bli Uberförare, svarar Sundin. Men, det är inte detsamma som att bli anställd som taxichaufför.
Han pekar på företagens ansvar att tillse förarna har körkort och är dugliga samt att myndigheterna ska ha krav på plats om detta.
Uber marknadsför Uberpop hårt som ett enkelt sätt att tjäna pengar på, men ganska snart inser förarna att driftkostnaderna äter upp mycket av vinsten och att förare dömts för att de inte betalat skatt.
– Jag vet inte om det här stämmer, säger han. Uber säger att priserna är lägre för att de använder bilarna mer effektivt, men om tjänsten ska kunna finnas, bygger det på att man sköter sig.
Borde vi inte börja med att ha regelverk och kontroller på plats innan man tillåter denna tjänst?
– Politiken måste bli snabbare i detta för annars satsar dessa företag i andra länder som är mer framåt, avslutar Mathias Sundin.