Vaken bilinspektör och polis i Eskilstuna, klampade ett polskt trailerekipage för både cabotage och tekniska brister. Detta innebär att 24-timmarsregeln inte gäller här, utan istället tills åtgärder vidtagits oavsett om sanktionsavgiften kommer in eller inte.
Proffs får in tips från flera håll om att Eskilstunapolisen haft kontroll utmed E 20 och tagit in bilar vid Folkestamotet den 17 juni.
Bland annat fick vi av en lyhörd tipsare veta att ett helpolskt trailerekipage tagits in och att det var en välkänd speditör som figurerade bakom detta.
Vi börjar våra efterfrågningar med att kontakta bilinspektör Patrik Zetterberg som var på plats, för att få mer kunskap om det inträffade.
– Föraren hade redan utfört sex cabotagetransporter under tio dagar och var nu på väg att göra sin sjunde transport som skulle vidare upp i landet, säger han. Dessutom var bromsskivan på höger fram, helt sprucken.
Detta innebär att ekipaget inte kommer någonstans innan den antingen blivit reparerad på plats eller bärgad från platsen.
Vem ska kontrollera att så sker innan den låses upp?
– Det ska vi göra och nycklarna till klampen ligger hos vår vakt och de ska höra av sig när det är dags, säger Zetterberg.
Han tillägger, med eftertryck, att de inte släpper det här och även om de inte är i tjänst, kommer de att vara tillgängliga för att åka ut eller i det minsta kunna guida den som ska låsa upp så att det blir rätt.
Brist på kommunikation har det inte heller varit då föraren talade tyska liksom en av poliserna. Trailern är delvis lastad och ska ut ur landet så snart den får rulla igen och polisen har fått indikationer på att ägaren är på väg till Sverige för att hantera situationen. Han har emellertid inte anlänt än och hela ekipaget står fortfarande kvar.
Vi kontaktar även säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona som kontaktar DSV i Umeå, men där vill man först inte kännas vid ekipaget. Detta ändras idag.
– Jag kan bekräfta att detta åkeri körde för DSV i Umeå, men åkeriet har inget avtal med DSV, säger Bengtsson.
För övrigt hänvisar han till DSV:s Code of conduct. Några fler detaljer kring hur godset på trailern ska hanteras och hur det ska säkerställas att ekipaget sedan lämnar landet, blir det inte heller.