Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.
Proffs har skrivit om fordonet som den 13 juni befanns så trafikfarligt att det måste klampas tills åtgärder vidtagits.24-timmarsregeln gäller inte i dessa fall och i bilinspektör Roger Ogemars rapport står villkoren för upplåsning angivna.
I brist på trafikpoliser, blir det ordningspolisen i Sala som ska bevaka fallet och vid nästa passbyte, tycks information ha gått förlorad och en osäkerhet uppstår kring vad som gäller.
De tar kontakt med en polis på trafiken och där går det snett eftersom denne missar att fråga om anledningen till klampningen och hänvisar istället till 24-timmarsregeln. Det hade då gått över 30 timmar, så polisen åker ut och låser upp.
Den 15 juni befinner sig flera vittnen som Proffs har kontakt med, ståendes runt det nu upplåsta fordonet. Då kommer ett mindre, Sala-stationerat fordon från Viking Bärgningstjänst till platsen.
– Föraren hade tydligen direktnummer till ägaren av skrotfirman som han ringer, säger ett vittne som hörde samtalet.
Av samtalet framgår att mannen i telefonen inte äger bilen, men vill inte att namn och lastningsplats ska lämnas ut. Vittnena stannar kvar medan bärgaren kör bort en stund. Då kommer bilens ägare och en av de körkortslösa männen som varit med när fordonet stoppats. På pickupens flak har de med sig ett reservhjul.
Snart anländer även ägaren till skrotfirman till platsen och enligt vittnen lämnar den ”körkortslöse” något de uppfattar som en summa pengar till bärgaren och sedan anländer en tungbärgare från Viking.
– De kopplar en dragstång till skrotbilen och den ”körkortslöse” sätter sig bakom ratten, startar motorn och så drar de iväg med bilen utan att ha bytt däck och utan att ha lastat av något, säger vittnet.
Att det är en dragstång som används och inte en grind (sådan man delvis lyfter upp fordonet på), bekräftar samtliga vittnen på plats utan minsta tvekan. Dessutom säger vittnena att de inblandade, efter diskussion, avstått från däckbytet då de fann det för riskfyllt att lyfta upp lastbilen för det.
Vi ringer Tony Eriksson i Uppsala som är stationschef för Viking och han vet vilken transport det handlar om. Han bekräftar att de ställt av den i Kapellskär och tycker inte alls det var något konstigt att de flyttat fordonet i det skicket.
– Och det där med dragstång stämmer inte, säger han. Det var grind som användes.
Borde inte er chaufför reagerat på fordonets skick? Ägaren och den ”körkortslöse”, lade till och med ett extra spännband om skåpet.
– Det är bärgares vardag att köra fordon som på olika sätt inte är i ordning, säger Eriksson. Polisen hade dessutom godkänt bärgning av fordonet.
Den uppgiften bekräftar vare sig Ogemar eller polisen som låst upp klampen. Bärgningen hade enligt Eriksson bokats av fordonsägaren direkt med Viking. Vi har inte lyckats nå ägaren på hans telefon.
Det finns nu så många oberoende vittnen med detaljerade, tydliga och samstämmiga uppgifter om den vådliga bärgningen, att bilinspektör Roger Ogemar igår meddelade att en anmälan mot Viking om vårdslöshet i trafik har lämnats in och att förundersökningsledaren nu sätter sig in i fallet.