Den makedonske chauffören hade ingen bra tisdag. Inte heller hans bulgariske arbetsgivare. Men för fru Justitia blev det lite av en jackpot.
Den bulgariske dragbilen, med tillkopplad DSV-trailer var på väg norrut från Malmö när han stoppades av trafikpolisen i Malmö. Ganska snart stod det klart att bilens färdskrivare var obesiktigad och chauffören fick därför ta emot en böteslapp om 4 000 kronor.
Några timmar senare stoppas lastbilen igen. Den här gången i Helsingborg. Återigen konstaterades att färdskrivaren var obesiktigad. Men chauffören verkar oförstående.
Proffs är på plats på Långeberga. Vi frågar chauffören vad som kommer att hända nu?
Han slår ut med armarna. Antingen för att han inte förstod frågan, eller för att han faktiskt inte vet vad som ska hända.
– What problem? säger han och slår ut med armarna igen.
– Polizei Löddeköpinge. Again, säger han och pekar på det lilla röda huset vid kontrollplatsen på Långeberga.
Han berättar på mycket knackig engelska att han är på väg för att lasta i Perstorp. Sedan han stoppades i morse har han hunnit byta trailer. Uppenbart har varken han eller hans chef förstått det olagliga i att köra med obesiktigad färdskrivare.
Trafikpolis Richard Karlsson talar med åkeriets chef och snart har chauffören vevat av DSV-trailern.
– En annan bil får hämta den. Den här bilen kör inte en meter med någon trailer förrän färdskrivaren är besiktigad och godkänd, förklarar Karlsson.
Under polisens samtal med åkeriet framgår det att man faktiskt har bokat en tid med en verkstad i Svedala. Dock hade man inte tid att ta hand om den bulgariska lastbilen förrän under morgondagen. En tid som man bokat. Richard Karlsson får uppgifterna bekräftade av verkstaden och dragbilen tillåts att köra till Svedalaverkstaden.
Samtalet med åkeriet gav även det goda med sig att man betalade båda böterna som man dragit på sig under tisdagen.
– Vi fick totalt 860 euro från åkeriet, avrundar Richard Karlsson.
På DSV i Landskrona, bekräftar säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson det inträffade och vi frågar om förarna och åkerierna enligt avtalet de har med DSV, inte är tvungna att rapportera dylikt.
– Jo, de ska meddela sådant, säger Bengtsson.
Stefan Bengtsson berättar att DSV fått reda på vad som hänt, men detta först efter att dragbilen blivit stoppad en andra gång – och då var det polisen som hörde av sig, inte åkeriet.