Med 5,5 tons överlast, bågnande skåpväggar och avställd, skulle lastbilen köras ut ur landet lastad med skrot till Lettland. En rådig privatperson reagerade på ekipaget och ringde ordningspolisen som kontaktade Västeråspolisen.
Samtalet kan ha räddat liv.
Bilinspektör Roger Ogemar berättar att ordningspolisen i Sala igår eftermiddag hade fått ett samtal från en uppmärksam privatperson och det samtalet kan ha räddat liv.
När Ogemar kommer till platsen, befinner sig tre män utanför fordonet som står parkerat vid OK i Sala dit det körts från Sala Bildemontering, en sträcka på cirka 5-6 kilometer. Vad är det du hittar?
– En illa medfaren Volvo som varit avställd sedan 2012 vars högra framdäck är torrt och sprucket samt att det gamla skåpet bågnar, säger han. Den var lastad med bilskrot från golv till tak och så full att bakgavelliften inte kunnat låsas utan den och resten av bilen hålls ihop av spännband.
Med dessutom 5,5 tons överlast (cirka 67 procent), vägde ekipaget 23 360 kilo och belades därför omedelbart med tekniskt körförbud och klampades. De tre männen med anknytning till fordonet var dels ägaren som har en adress i Uppsala samt två andra män med oklart ursprung. De har alla olika redogörelser, men gemensamt är att lasten och lastbilen ska säljas i Lettland.
– Den ene sade att de var på väg till Frihamnen i Stockholm för utskeppning, den andre sade att de skulle till Enköping där ekipaget skulle ställas på en annan lastbil, berättar Ogemar. Bilens ägare hävdade att de endast skulle till Fjärdhundra i närheten av Sala där den skulle ställas på en annan lastbil.
Ingen av personerna hade C-behörighet och två av dem hade handlingar som är tveksamma.
– Ett syrianskt B-körkort fungerar inte i detta fall även om det är internationellt, säger Ogemar.
På vems uppdrag transporten utförs, är också oklart, men alla tre säger att de lastat bilen på Sala Bildemontering. För att ställa frågor och kanske få veta vem som faktiskt körde fordonet från platsen, ringer vi firman. Numret är dock inte i bruk och ägaren, som vi återfinner i Järfälla, har inget offentligt telefonnummer.
Proffs erfar att firmaägaren är känd sedan tidigare av polisen och att företaget gått i konkurs för cirka två år sedan, men att det är fortfarande aktivitet där.
Tekniskt körförbud innebär att klampningen kvarstår tills felen åtgärdats vilket är byte av höger framdäck och en halvering av lasten. Via ett telefonnummer kan männen kontakta polisen som då ska kontrollera samt väga det. Fordonet är avställt, men svenskt regelverk gör det möjligt att enkelt ställa på det för att köra till ”närmast lämpliga” verkstad.
Blir någon dömd för något i detta ärende?
– Nej, eftersom fordonet stod stilla och ingen sett det vare sig lastas eller köras av någon av de tre männen, blir ingen dömd, avslutar Roger Ogemar lite uppgivet.
Uppgivet kanske för att med mer polisiära resurser, hade tiden kunnat räcka till för att avvakta tills fordonet kördes vidare.
Klockan 13.00 idag, tisdag, står fordonet fortfarande på platsen orört och klampat.