De olagliga cabotagetransporterna fortsätter att rulla på våra vägar. Så snart landets trafikpoliser tillåts arbeta med de uppgifter de är satta att utföra, avslöjas det ena fallet efter det andra. Under onsdagen var det dags igen ? och de inblandade i den här historien är bland annat ett par hyfsat stora, svenska företag.
Tidningen Proffs har under en längre tid satt fokus på transportfuskarna och har bland annat kunnat rapportera om väldigt många olagliga transporter som ertappats av svensk trafikpolis, med mycket god assistans av polisens bilinspektörer.
Det senaste i raden handlar om en bulgarisk dragbil, som på uppdrag av speditören Fixemer, lastat på ett företag i Hestra. När ekipaget stoppas av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagseftermiddagen, konstaterar vi att det ombord på trailern ligger drygt 23 ton träemballage med destination Scania Packaging pool hos en tysk tillverkare av fordonskomponenter.
Eftersom chauffören inte kunde visa upp de dokument som lagen kräver, han hävdade att det handlade om en kombitransport, beslutades om att ta ut ett förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor för olaga cabotage.
Betalningen dröjer. Vid 20-tiden på onsdagen beslutade därför polisen att ställa upp dragbilen utanför polishuset – och klampa den.
På ”arenan” den här gången har vi ett antal välkända företag – Scania, DHL och Fixemer.
Pressansvarig Hans-Åke Danielsson på Scania i Södertälje, berättar att de varit i kontakt med sin speditör, DHL, som bekräftar att uppdraget lagts på Fixemer.
– Vi kommer att undersöka hur det hela gick till och för dialog med speditören som är ansvarig för logistikavtalet, säger Danielsson som inte alls tar lätt på dessa saker.
Han berättar också att de nu tittar på vilka möjligheter de har att, innanför de egna grindarna, utföra andra kontroller utöver nykterheten.
– Det kan handla om fordonens skick och hur transporten gått till, förklarar han.
De har sneglat på IKEA:s koncept, men han tillägger att det inte är en helt enkel process eftersom de inte får utföra polisiära åtgärder.
Han hade gärna sett fler trafikpoliser, men som det är nu, måste företagen gå in och ”täcka upp” allt mer.
Ni har en Code of Conduct. Tror du era krav därifrån når ut till den som till sist kör själva transporten?
– Jag hade önskat det, men det känns avlägset, säger Hans-Åke Danielsson och pekar på att det är beställaren av transporten som ska se till att uppdraget utförs i enlighet med Scanias Code of Conduct.
På Fixemer är Martin Urban ansvarig för Nordentrafiken. Varför händer detta igen?
– Den här gången handlar det om brister hos chauffören, anser Urban. Han måste informera om hur många transporter han har kört.
Urban säger att detta var en intermodal transport, men varför kunde då föraren inte visa dokument som styrkte detta?
– Det stämmer att föraren inte kunde visa fram dokument som visade det var en intermodal transport eftersom han inte skrivit ut dem och då blir det för polisen en olaglig cabotagetransport. Det gick inte att ändra på just då, konstaterar Martin Urban som understryker de för dialog med åkeriet.
Han bekräftar att det är åkeriet som har betalat och som nu måste gå igenom processen med att överklaga och lägga fram bevisen för att försöka få tillbaka avgiften.
Under torsdagen betalades förskottet på sanktionsavgiften.