Åkaren "Vårgårda-Kenta", Kent Johansson, var en välkänd profil i transportbranschen fram tills hans tragiska bortgång för fem år sedan. Hans engagemang, hans snygga bilar och inte minst att han startade Vårgårda Trophy, kommer för alltid att minnas. I lördags överraskade Tånga Trophy med en väl bevarad hemlighet, ett unikt pris: Kentas Minnespris.
Chauffören Nisse Petersson har känt Kenta länge och var med då Rolf Björk startade gamla TIA och sedan initierade Nisse, Kenta, Ove ”Gul” Wahlberg, Peter ”Otterbäcken” Nordgren TIA-träffen i Mariestad där det hölls årsmöte med utställning under sex-sju år.
Så småningom flyttades det ner till Vårgårda och blev Vårgårda Trophy. Hur känner du inför att Göteborg Truck Meet, GTM, flyttar till Vårgårda i år och byter namn till Tånga Trophy?
– Det känns bra att det sker just i år, säger han. Vi ska minnas det Kenta startade, men även gå vidare i hans anda.
Nisse berättar om Kentas grupp Svenska Chaufförsklubben och hur han lärde upp Nisse och de andra i att döma på utställningar. När han blev sjuk, förlorade ni kontakten ett tag?
– Ja, vi gled isär, säger Nisse. Vi hittade tillbaka till varandra igen innan han dog.
Man hör sorgen i Nisses röst när han berättar om de glada stunderna de haft tillsammans under ”the good old days”. Kentas engagemang för transportbranschens frågor, var stort.
– Jag träffade Kenta dagen innan han avled, säger Nisse och det blir tyst. Han var svag, men vi talade om branschens utveckling och att vi under ett tag kopplat ett grepp om transportnäringen, men att folk åter inte kunde hålla sams och då sade Kenta ”vi borde stannat allt när vi fortfarande kunde”.
På natten somnade Kenta in och en epok gick i graven.
Idag är Nisse känd för att ha startat nya TIA, Truckers International Association, och vill att Kentas minne ska leva vidare.
Att flytta GTM till Vårgårda, föregicks av många samtal mellan bland annat Tånga Trophy?s grupp (fd GTM-gruppen) och Nisse som i sin tur höll kontakten med Kentas fru Ingvor Johansson. Processen var nödvändig eftersom årets utställning ska hedra Kentas minne genom att dela ut ett särkilt pris, Kentas Minnespris.
Kenta var domare på många utställningar, men stylade även sina egna bilar. Det var ”less is more” som gällde och även om motivlack är snyggt, var det inte det det viktigaste för ”Kenta-looken”.
– Han var aldrig mycket för motivlack, säger Nisse. Det skulle vara snyggt, ”clean”, trafiksäkert och välskött – överallt på bilen. En så kallad ”bruksbil” som gått mycket, men var ren och prydlig.
Nisse säger att även om Kentas egen bil kunde vara smutsig under arbetsveckan, ställdes den i ordning efteråt, ända in i tillbehörslådorna. När de var ute och dömde, hade de sina egna kriterier och de öppnade fack och lådor, tittade på varje detalj in- och utvändigt, vilket gjorde att bedömningarna tog tid.
På Tånga Trophy under lördagen, föll det ansvarsfulla uppdraget att utse vinnaren av Kentas Minnespris på Nisse Pettersson, Peter Nordgren och Lars Nicklasson med stöd av Ingvor Johansson, Anders Ekmark och Martin Eriksson.
Domarna kände säkert ansvaret och pressen att välja rätt.
– Vi trodde det skulle bli svårt, men när vi såg vinnarbilen, var det ingen tvekan om att det var rätt bil, säger Nisse.
Vi säger stort grattis till Norge och bil nr. 91, Thomas Michalsen och hans fina Scania R580, årsmodell 2014, som fick ta emot priset av Ingvor Johansson.