Under torsdagen stoppas en 3,5-tons lastbil, registrerad i Serbien, med 89 procents överlast. På flaket låg bland annat smidesdetaljer som skulle levereras till ett företag i Danderyd. Det var dock inte första gången som den aktuella transporten stoppades och bötfälldes. I Slovakien hade chauffören fått betala 400 euro av samma anledning, under samma transportuppdrag.
I torsdags stoppade polisens vägbrottsgrupp, ”Roadcrime”, i Helsingborg en 3,5-tons lastbil vid Långeberga. På flaket låg smidesdetaljer och glasrutor med destination Djursholms Smide i Danderyd.
Chauffören berättar lite uppgivet att detta var andra gången han stoppades under sin resa från Serbien till Danderydsföretaget. I Slovakien hade han fått betala 400 euro och nu var det alltså återigen dags att ta upp plånboken.
I Helsingborg landade bötesbeloppet på ungefär samma summa som i Slovakien, 4 000 kronor. Böterna betalades på plats, men transporten fick inte lov att fortsätta förrän delar av godset lastats om till ett annat fordon. Lastbilen skulle därför klampas för att förhindra fortsatt färd. Under tiden polisen skriver klampningsprotokollet, dyker kollegor till chauffören upp. Godset lastas om och transporten kunde därmed fortsätta.
Trafikpolisen har under en längre tid haft ögonen på den här typen av transporter. Tidningen Proffs har rapporterat om ett större antal överlaster, vissa på uppemot 500 procent över tillåten lastvikt. Men trafikpolisen tror sig se en trend som pekar åt det bättre.
– Vi har på senare tid haft en del ”3,5:or” som varit korrekt lastade, förklarar trafikpolis Johan Håkansson vid vägbrottsgruppen i Helsingborg. Det finns därmed hopp om bättring, men det är antagligen för tidigt för att dra några slutsatser.
Med allt färre poliser ute på vägarna och ett lamt åklagarväsende, får kunderna, vars gods som transporteras, allt större betydelse. Tyvärr agerar inte alla som man hade önskat. Detta gäller emellertid inte Djursholms Smide AB i Danderyd som bokstavligen gick i taket när det fick veta vad som hänt.
– Vi är oerhört missnöjda med detta, säger Heikki Haatanen som äger företaget, men tillägger att det är första gången de drabbas.
De beställer sina varor via ett seriöst företag som ordnar med transporten och hittills har det aldrig varit problem. Haatanen säger att det finns två aspekter på det inträffade.
– För det första berör det mig illa att överlastade fordon kör på vägarna då det innebär stora risker för alla och som företagare är det inte roligt när godset sent på kvällen anländer i skadat skick, säger han och ger sitt ord på att ta krafttag i detta.
Han har redan varit i kontakt med ansvariga och klargjort att detta var första – och sista – gången det inträffar. Oftast när sådant händer, har transportuppdraget sålts vidare i flera led. Är det något ni vill förhindra?
– Jag ska absolut ta upp det med vår kontakt, för det här får inte hända igen. Jag är uppriktigt sagt verkligt förbannad för det som inträffat, avslutar Heikki Haatanen.