Problemen vid Dover-Calais har fått det engelska parlamentet att planera en gigantisk lastbilsparkering för att lätta på vägkaoset som uppstår i Kent när färjetrafiken störs. Det kan innebära en satsning på 250 miljoner pund.
Dåligt väder, driftstörningar, strejker, migrantaktioner och andra händelser, orsakar stora problem för särskilt den tunga trafiken som ska passera kanalen.
Om parkeringsplatsen blir verklighet, kan den bli världens näst största med upp emot 4 000 platser för tunga fordon.
The Guardian av den 1 juni 2016, skriver att det finns olika uppfattningar bland politikerna om var satsningarna är mest nödvändiga och att satsa på en så dyr parkeringsplats, måste rättfärdigas.
Andra röster gör nämligen gällande att andra lösningar först måste undersökas, som exempelvis en uppgradering av M20 och/eller A2 och M2 som länkar till överfarten. Även placeringen av parkeringsplatsen är föremål för diskussion.
The Road Haulage Association (engelska motsvarigheten till Sveriges Åkeriföretag), säger att man har en lösning.
– Vi har en lösning för lastbilar som kan få bort detta problem, säger Jack Sample. Och det är en uppställningsplats som innebär att fordonen inte hamnar i vägen för ekonomin i Kent och ger förarna en rimlig tillvaro.
Att lösa problemen som uppstår när tusentals lastbilar inte kan passera kanalen, är en fråga som är akut och Transportdepartementet är fullt medvetna om effekterna av stopp och hur det drabbar boende och affärsverksamheter.
– Därför kommer vi att finna en permanent på lösning att hålla Kent rullande oavsett störningar och har för detta frigjort de pengar som behövs för att bygga en lastbilspark som ska ta bort lastbilar från grevskapets vägar när det blir störningar, låter departementet meddela.