Veckan före midsommar, stoppas en bulgarisk dragbil med en trailer ägd av Fixemer. Kombitransport, hävdade Fixemer. Olaga cabotage, menade polisen, som konstaterade att rätt dokumentation för kombitransport, saknades. Ekipaget klampas, 40 000 kronor betalas och klampen tas bort, men sedan går något fel.
Polisen informerar föraren att han och dragbilen måste lämna landet då de saknar tillstånd för att köra här, men så blir det inte. Möjligen beror det på missförstånd, men istället byts endast föraren ut som snart drog iväg med det fortfarande olagliga ekipaget – några hundra meter – sedan stoppas det på nytt av polisen.
Ny klamp och nytt krav på ytterligare 40 000 kronor. Dessutom saknade även denna förare tillstånd att köra i Sverige.
Fixemers Martin Urban har hanterat ärendena, men är inte på plats, varför vi istället talar med kollegan Thomas Grünert. Vad gav ni för instruktioner till åkeriet?
– Att ställa av trailern på den första platsen så snart klampen tagits bort, säger han och vidhåller kombitransport. Vi bokade en svensk dragbil som skulle ta över.
När de fick samtalet om att ekipaget stoppats igen, säger Grünert att man blev förvånad. Reaktionen mot åkeriet som har avtal med Fixemer, kom direkt.
– Samarbetet med åkeriet och dess tre fordon, sades upp med omedelbar verkan där och då, berättar han med eftertryck.
Vad som mer sagts mellan åkeriet och Fixemer som ledde till fortsatt färd och ett andra stopp, frågar vi åkeriet.
När vi ringer till M-V Transport i Bulgarien, är det Blasko Stojanov som svarar. Han känner till detaljerna i ärendet, men har en lite annorlunda version än Fixemer och berättar att det var Fixemer som betalade det första förskottet på sanktionsavgiften och sedan uppmanade dem att köra vidare.
– På torsdagen säger Urban att vi ska veva av trailern när avgiften betalats, men nästa gång skriver han att vi ändå ska köra vidare till Malmö eftersom den måste hinna med tåget, säger Stojanov och tillägger att meddelandet är dokumenterat.
Innan de körde vidare, med samma dragare, bytte man till annan förare som lånats in för uppdraget. Andra gången ekipaget stannas under torsdagen, hävdar Stojanov att polisen endast kollade fordonet och varnade föraren för att köra vidare eftersom inte heller han hade tillstånd att köra i Sverige.
Om han körde, skulle polisen kräva ytterligare 40 000 kronor, men föraren fick, enligt Stojanov, ingen information om att det faktiskt skulle betalas ännu en avgift.
– Han skulle parkera ekipaget hos polisen och vänta på den nya dragaren, men ingen klamp användes, säger han.
Han säger också att föraren på fredagen visat det första kvittot för polisen och frågat om det var okej att veva av i väntan på den andra dragbilen enligt Fixemers instruktioner under fredagen. Så skedde.
– Urban berättade sedan för oss att polisen ändå kommer att ta ut en sanktionsavgift, men jag förklarade att polisen inte sagt något om det, säger Stojanov.
Att ingen klamp användes andra gången och att ingen information om ytterligare sanktionsavgift getts, tillbakavisar polisen bestämt, men berättar att när föraren visat kvittot på den första, betalda avgiften för vakthavande, noterar denne inte att det är fel datum varför klampen låses upp.
Stämmer det att Fixemer sade upp ert avtal direkt?
– Ja, Urban sade att de avslutade samarbetet tills vi löst det med polisen och sedan kunde vi börja köra för dem igen, men jag förklarade att vi inte fått något mer att betala, säger Stojanov som uppmanade Urban att själv kontrollera med polisen.
Hur det har gått med den andra avgiften som, enligt polisen, ska drivas in av Transportstyrelsen och om M-V Transport åter får köra för Fixemer, återstår att se.
Läs även:
Kända storföretag i ny cabotagehärva
Vill du att vi fortsätter bevaka fusket på vägarna?
– Då köper du en prenumeration nu!