I Västerås fick ett Estländskt ekipage såväl böter som överlastavgift när det stoppats med en last av sågat virke från Norge på väg till Estland.
Bilinspektör Roger Ogemar i Västerås, får in ekipaget på kontrollplats Kaleby utmed E18 under tisdagen och kan snabbt konstatera att den tvåaxliga dragaren har fått för mycket tryck på driven.
– Drivaxeln hade 14,4 ton och det betyder böter för föraren på 3 750 kronor och en överlastavgift på 24 400 kronor, säger Ogemar.
Föraren förhörs och frågan är om han kan betala böterna på plats och om överlastavgiften också kommer att erläggas, för annars måste man klampa ekipaget.
Lasten kommer från Interwood i Drammen, Norge och totalvikten var det inget fel på, däremot fördelningen av densamma. Vi kontaktar Interwood och får tala med vd Fredrik Johansen som förklarar att det är kunden som beställer transporten.
Johansen har undersökt saken och berättar att truckföraren frågade chauffören hur han vill ha det lastat, men att föraren inte kunde ett ord engelska.
När lastningen var färdig, ville truckföraren ändå flytta ett kolli eftersom han upplevde att det blivit för framtungt.
– Chauffören viftade med en handrörelse bara bort vår truckförare, säger Johansen. Kanske berodde det på att han redan hade bandat lasten?
Hur kommer ni att agera för att det inte ska ske igen?
– Oavsett om vi har beställt transporten eller inte, kommer vi framledes att vara tuffare och vi ska sätta oss grundligare in i lastvikterna som gäller för de olika axeltyperna, avslutar Fredrik Johansen.
Tillbaka till Västerås där chauffören betalade sin egen bot och snart kom även överlastavgiften in. Ska man byta dragfordon?
– Nej, det räcker att omfördela lasten och just nu ser jag att föraren håller på att flytta lasten bräda för bräda. Vi är kvar en timme till och ska skicka en bil förbi här för att kontrollera senare och är han inte klar då, blir nästa polisdistrikt meddelat om att han är på väg, avslutar Roger Ogemar.