Bilinspektör Krister Nilsson hos Helsingborgspolisen, började jobba i måndags igen efter att ha haft några veckors semester. Efter bara en kort stund, stoppade han ett polskt ekipage vars förare skulle visa sig vara berusad.
- Det var faktiskt den första bilen jag stoppade efter min semester, berättar Krister och skakar uppgivet på huvudet.
Under måndagen stoppade trafikpolisen i Helsingborg ett polskt ekipage i en rutinkontroll på E6 vid Långeberga. Föraren blåste positivt och snart skulle det visa sig att han hade mer än 0,2 promille.
– Han hade dock under 0,5 så det blev inget körkortsingripande, förklarar bilinspektör Krister Nilsson.
Åklagaren beslöt att utfärda böter till chauffören, som efter att ha sovit ruset av sig kunde fortsätta färden mot slutdestinationen.
– Föraren hade även brutit mot kör- och vilotiderna utomlands vid två tillfällen. Böterna för fyllan blev 1 200 kronor och sanktionsavgiften för kör- och vilotidsbrotten landade på totalt 6 000 kronor.
Krister Nilsson skakar på huvudet när han berättar om att det polska ekipaget var det första han stoppade efter att ha haft semester.
– Ett ganska konkret bevis på att vi behövs längs våra vägar, suckar han.
Att riskera 1 200 kronor i böter för att med ett fullastat trailerekipage, på fyllan, ha riskerat alla medtrafikanters liv. Är det ett tillräckligt kännbart straff?
– Jag skulle önska att kraven på yrkesförare vore stentuffa. Inte minst mot bakgrund av de extra risker som är förenade med att vara ansvarsfull förare av ett tungt fordon i yrkestrafik. Så för mig vore en skärpning påkallad, kommenterar rättsexperten Sven-Erik Alhem.
Krister Nilsson kan inget annat än att hålla med Alhem.
– Böterna är desamma om du kör med ett dåligt däck. 1 200 kronor, även i det fallet, menar Nilsson.
I vanlig ordning nöjer vi på tidningen Proffs oss inte med att konstatera att någon begått en brottslig handling. Vi vill veta vem som använder sig av den här typen av mindre nogräknade transportörer.
Återigen kommer ett par kända företagsnamn upp. Ikea och sängtillverkaren Hilding Anders.
Förra gången vi skrev om Hilding Anders, handlade det om en litauisk chaufför som avslöjats av Charlotte Israelsson och Veronica Klarin på sängtillverkarens utlastningskontor i Rydaholm.
Den nu aktuella transporten hade lastat på Hilding Anders fabrik i Polen. Hilding Anders Senior Vice President Human Resources, Peter Sturm, svarar inte på alla frågor vi har, men ger följande kommentar.
– Vi tar detta på stort allvar och har redan talat med dem vi måste tala med om detta, säger han. Alla vi arbetar med, ska följa gällande lagar och regler.
Något beställaransvar anser man sig inte ha då de inte beställt transporten och han vill inte diskutera vare sig transportörer eller kunder med media. Istället hänvisar han till Ikea.
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea, berättar att de ser mycket allvarligt på det inträffade.
– Ikea Supply AG är ansvarig beställare av transporten, säger hon. Det är fullständigt oacceptabelt när lagen inte efterföljs.
Hon berättar att de ständigt arbetar med att utveckla uppförandekoden och strävar efter nära samarbeten med leverantörerna just för att undvika den här typen av incidenter.
Ikeas system IWAY gör minst vart annat år revisioner, även oanmälda sådana, på transportleverantörer. Då blir det översyn av relevant dokumentation samt besök hos leverantörer. Intervjuer med chaufförer kan göras vid olika Ikea-enheter.
– Vi ställer mycket höga krav på såväl fordon, säkerhet samt arbetsförhållanden och då ingår en tydligt anti alkohol- och drog policy samt krav på registrering av arbetstider och löner. Tillsammans med vår transportleverantör, tittar vi på detta nu och kommer att vidta lämpliga åtgärder, avslutar Pilkrona Godden.