I måndags vid 17-tiden stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett spanskregistrerat ekipage. När polisen kontrollerar kör- och vilotiderna i den digitala färdskrivaren, förstod man genast att föraren, tillika åkeriägaren, inte hade rent mjöl i påsen.
– Min kollega, Thomas Olsson, konstaterade att det inte hade registrerats ett dugg under den dag då vi stoppade honom. Vi misstänkte så klart direkt att något inte stod rätt till, förklarar bilinspektör Krister Nilsson.
Mycket riktigt. Under den flygande besiktningen upptäcks en magnet på färdskrivarens givare vid växellådan.
– Den här modellen har jag aldrig tidigare sett, konstaterar Nilsson.
Fuskarnas normala ”lösning” är en magnet med ett snöre som dragits upp i hytten. Men i det här fallet var det en helt annan konstruktion, ganska klumpig och helt oblyg.
– Magneten hade tejpats fast på ett en meter långt stag. Den blå tejpen lyste klar och tydlig, berättar Krister Nilsson.
Kollegor ur vägbrottsgruppen assisterar Krister och Thomas genom att transportera lastbilschauffören till polishuset för förhör. Det visar sig att mannen är rumänsk medborgare som driver åkeri i Spanien i vilket han har ytterligare ett par lastbilar.
Polisen rubricerar brottet som dataintrång. Men det fann åklagaren, Ola Lavie, inget stöd för i lagen.
– Jag satt i jour och det är en pressad situation med mycket samtal, så tiden är inte obegränsad för varje fall man får in, säger han.
Proffs påpekar att det finns fall där brottsrubriceringen använts.
– Jaså, jo, det är möjligt, men jag hittade inte mer med den begränsade tid jag hade. Det är snabba puckar när man sitter i jouren, säger Lavie.
Dataintrång kan ge upp till två års fängelse. Istället väljer åklagaren att utfärda dagsböter på totalt 5 600 kronor. Därefter försätts chauffören på fri fot.
Då chauffören nyss avslutat en internationell transport borde man väl kunnat ha utfärdat sanktionsavgift för kör- och vilotidsbrotten?
Lavie menar att det är i Sverige han stoppades och det är här han bedömer brottet. Han förklarar att han därmed inte kan ta ställning till om brotten även begåtts utomlands.
– Om jag dömer böter för brott mot kör- och vilotider här och sedan ska döma sanktionsavgift för kör- och vilotidsbrott utomlands, uppstår diskussionen om dubbelbestraffning.
En polis som Proffs har talat med kan inte dölja sin frustration över åklagarens beslut – och förklaring till beslutet.
– Åklagaren har uppenbart inte förstått vad det här handlar om. Han har noll koll på vare sig de konsekvenser den här typen av brott får för branschen eller på lagstiftningen i sig. För att inte tala om de risker det medför i trafiken att köra dygnet runt. Självklart kan man ta in sanktionsavgift för kör- och vilotidsbrottet utomlands. Men detta hade varit en ickefråga om åklagaren istället valt att åtala föraren för dataintrång, menar polismannen.