Det lilla villasamhället Spången utanför Ljungbyhed, blev skådeplats för ytterligare ett olaga ?Fixemer?-cabotage under torsdagen.Fotograf: Göran Rosengren Det lilla villasamhället Spången utanför Ljungbyhed, blev skådeplats för ytterligare ett olaga ?Fixemer?-cabotage under torsdagen.Fotograf: Göran Rosengren

Kritiserar polisen efter nytt cabotageärende

Polisen: ?Att kunna lagen är en grundförutsättning?

Trafikpolisen samlas i det lilla samhället Spången strax utanför Ljungbyhed. Det är torsdag och idag har man bestämt sig för att bland annat kontrollera hastighet och nykterhet. Bilinspektörerna i gruppen ska besiktiga fordonen.
- Det blir nog ingen kontroll av tung trafik idag, säger Lars-Olof Tuvesson när vi hälsar på varandra.
Tuvesson hade fel...

Två timmar senare ligger laserinstrumentet i baksätet på en av polisbilarna. I en av bilinspektörsbussarna sitter en polsk lastbilschaufför, som avslöjats med att köra olagligt cabotage. I den andra bussen sitter Jesper Leidig, vägbrottsgruppen, och tittar på ett körkort.
– Falskt, konstaterar han och släpper det i skrivbordet från ett par decimeters höjd.
– Man hör det bland annat på ljudet när det träffar bordet, säger han och gör i demonstrationssyfte om proceduren igen.

Den som visat upp det falska körkortet är en man, även han från Polen, som har adress i Sverige. Han kom körande i en vit mindre transportbil. Körkortet skulle se ut som att det var utställt i Litauen.
– Detta är inte det enda falska körkortet idag. Vi tog en till tidigare som min kollega har kört iväg med till polishuset nu, berättar Leidig.
Det körkortet – och dess innehavare – kom från Pakistan.

Även om åtminstone ett av de falska körkorten föreställde en ”C-behörighet” så backar vi tillbaka till den polske chauffören och hans olaga cabotage. Vi konstaterar ännu en gång att det hänger en blå trailer bakom dragbilen med Fixemers numera, i sammanhanget, välkända logotyp.

Vi kontaktar återigen Fixemer där Thomas Grünert är transportchef. Han säger att både Fixemer och deras underleverantörer känner till vad som gäller för internationell trafik. Den aktuella föraren har kört för dem i över fyra år och har alltid bra ordning på sina dokument.
– Vi är oeniga med polisen om att vi gjort fel, säger han med eftertryck. Föraren kom in i Sverige med dragbilen utan trailer och sedan kopplade han en lastad trailer för att göra en cabotageresa och det hävdar vi han har rätt att göra enligt EU:s direktiv.

Han medger att de har haft transportörer som gjort fel, inte minst förra fallet Proffs skrev om där det verkligen blev fel, men han efterfrågar mer feedback från polisen för att effektivt kunna vidta proaktiva åtgärder. Vid ett tillfälle skickade de ett fraktdokument till polisen för att polisen skulle visa hur de menar det ska vara ifyllt.
– Då fick vi endast tillbaka hänvisningar till lagtexterna, säger Grünert som understryker att de arbetar kontinuerligt för att få bort dessa problem. 

Ni har på senare tid synts ofta i media med samma typ av problem, hur tror ni era kunder reagerar på det?
– På ett bra sätt, hoppas jag, eftersom de ser att vi agerar för att komma tillrätta med problemen, men vi behöver mer och tydligare information från polisen när problem uppstår för att kunna förbättra oss, avslutar Thomas Grünert.

Trafikpolis Sören Johansson blir förbryllad över Grünerts uttalande.
– Vad är det för skitsnack om att de har fått för lite information? Vi har lagt ner oerhört många timmar på att informera dem. Det är lagtexten som gäller och grundförutsättning nummer ett är att man vet vilka regler som gäller innan man startar en professionell verksamhet, säger han och pekar på att det Fixemer kräver, inte ingår i polismannens arbetsuppgifter.

Johansson menar alltså att de inte har någon som helst skyldighet att ”utbilda” speditörerna.
– Skulle vi börja förklara till exempel hur dokumenten ska fyllas i, är risken stor att det missförstås i något led. Och då blir ju vi hängda. Vi har inte utbildning att utbilda, det får de leta upp andra som gör, menar Sören Johansson bestämt.

Ärendet är inte avslutat. Förskottet på sanktionsavgiften är i skrivande stund inte inbetalt. Hos Fixemer kräver man att polisen ska ge ytterligare detaljerad information om varför man anser att transporten var olaglig.
– Vi har informerat dem både via e-post och telefonsamtal, i detalj. Det finns inget mer att berätta, avslutar Sören Johansson.

Enligt vad tidningen Proffs erfar lär dialogen därmed vara avslutad för polisens del. Gången i ett sådant här ärende är att förskottet betalas och att åkeriet i efterhand ges möjlighet att inkomma med en besvärsskrivelse.

Just nu är bilen klampad och står uppställd vid polishuset i Helsingborg. Om några timmar låses klampen upp, men om föraren kör ifrån platsen innan förskottet är betalt begår han enligt gängse uppfattning ytterligare ett brott, ”överträdelse av myndighets bud”. Ett brott som kan ge upp till ett års fängelse.

 

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-08-12 12:25
Kategori: Nyheter
Taggar: Falska körkort Fixemer Helsingborg Olaga cabotage Trafikpolisen urkundsförfalskning