För bara två veckor sedan, stoppade bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg en berusad lastbilschaufför på väg med gods till Ikea. Nu var det dags för Nilsson att stoppa ytterligare ett ekipage med berusad förare som dessutom brutit mot kör- och vilotiderna.
Den 22 augusti tar Krister Nilsson med sig en lettisk dragare med estländsk trailer in på kontrollplatsen Långeberga i Helsingborg, norrgående. Det första Krister gör, är ett alkotest som blev positivt.
– ”Only two Beer” var allt han druckit, säger han och därefter tillkallar Krister gruppchef Thomas Olsson.
Inne i polisens buss blir spritlukten påtaglig och det görs ett nytt utandningsprov i evidenzern och sedan omhändertas körkortet.
– Dessutom blev det två sanktionsavgifter på sammanlagt 6 000 kronor för brott mot kör- och vilotiderna gjorda i Danmark, tillägger Krister Nilsson.
Enligt chauffören hade han kommit in till Sverige via Helsingborg, kört ner och lossat i Trelleborg och sedan vänt upp tom för att lasta i Kvidinge, men så långt kom han således inte. Hur gick det med betalningarna?
– Sanktionsavgiften erlades på en gång, berättar Krister. Eftersom chauffören inte längre hade körkort, skulle en ny förare skickas upp nästa dag.
Körkortet skickas till Transportstyrelsen som sedan skickar det till förarens hemland som därefter kan fortsätta köra i alla länder utom i Sverige. Även om Krister Nilsson är glad över att ha stoppat ytterligare en påverkad förare, är han bekymrad.
– Om bara jag har stoppat två sådana förare på bara två veckor, hur många till finns det som vi inte hittar, frågar han sig.
Han tycker att straffen är alldeles för låga, särskilt när det handlar om yrkesförare och de står inte i proportion till den förödelse och det lidande en berusad förare kan åsamka oskyldiga trafikanter.
Nu ska han alltså stå kvar tills på tisdagen då en ny förare kommer, men vem kontrollerar att han faktiskt stannar?
– Eftersom vi har slutat för dagen och ordningspolisen redan har stor arbetsbelastning, blir svaret: Ingen, avslutar bilinspektör Krister Nilsson och suckar.
Speditören som kontrakterat åkeriet berättar idag för tidningen Proffs att lastbilen har hämtats av en annan chaufför från samma åkeri och att man kommer att vidta åtgärder mot åkeriet.