Varje gång en åklagare bestämmer sig för att lägga ner ett trafikärende som är "bara ett bötesbrott", slutar likhet inför lagen att gälla och alla som vistas på vägen utsätts för fara när inkompetenta eller påverkade förare tillåts framföra tunga fordon. Nu har det hänt igen.
Den 8 september stoppades i Västerås en lastbil tillhörande Axels Tivoli. Till sist lyckades man identifiera de två polska männen som fanns i hytten, men något körkort kunde inte presenteras varför skriftlig begäran om hjälp från Polen att ta fram mannens behörigheter, sändes.
Det kan ta allt från en vecka till tre månader att få uppgifterna och åklagare Ann Sjöblom bestämde sig för att mannen inte skulle anhållas i väntan på svar och hon påpekade att polisen ”uppenbarligen hade möjlighet att kontakta vederbörande”. Ärendet lades dock inte ner.
Igår kom svar från Polen som säger att föraren endast har B-körkort, men nu kan ärendet ändå komma att läggas ner av åklagaren då det ”bara är ett ”bötesbrott” och för sådana begär man normalt inte hjälp från utlandet.
– Varför ska vi i Sverige inte göra det, funderar bilinspektör Roger Ogemar som var en av dem som stoppade ekipaget i september. Polen begär det varje gång oavsett om det ”bara” gäller böter.
Åklagare Fredrik Sandberg säger att han inte helt bestämt sig för att lägga ner ärendet, men att det lutar åt det hållet. Varför?
– Kostnaden för att driva ärendet måste stå i proportion till straffet och det gör det sannolikt inte i det här fallet, säger han.
Naturligtvis tycker han inte det sänder rätt signaler till allmänheten. Hur tycker du ett nerläggande passar in i begreppet ”likhet inför lagen”?
– Nej, det gör det inte, men det handlar alltid om en avvägning av hur resurserna i form av skattebetalarnas pengar används och de begränsningarna har inte jag satt, förklarar han.
Rent krasst blir likhet inför lagen en fråga om hur mycket detta begrepp får lov att kosta, säger han och påpekar att de ständigt får göra dessa avvägningar. Transportbranschen har uppenbara problem med falska handlingar eller inga alls och här saknas även YKB, vore det inte rätt att använda resurser för att statuera ett exempel?
– Allt detta ligger i vågskålen när jag ska fatta det slutgiltiga beslutet och jag tycker inte alls det är bra att behöva göra denna avvägning, men så krass är verkligheten. Ser jag en möjlighet att motivera att driva fallet, kommer jag att göra det, men det ser just nu inte ut som så, avslutar Fredrik Sandberg.
Polisens utredare Johan Forsberg säger att man fått informationen från Polen, men den får, som vi skrev i vår tidigare artikel, inte användas i rättsprocessen vilket gör föraren straffimmun.
– Nu lägger jag till i ärendet att vi misstänker den svenska arbetsgivaren för tillåtande av olovlig körning och lämnar det till åklagaren i hopp om att han ska ta ärendet ett steg vidare till Justitia för att kunna använda uppgifterna om att föraren saknar C-behörighet, berättar Forsberg.
Ogemar och kollegorna är förvånade och inte minst besvikna över åklagarens inställning och beskriver att det känns som att man går i taket, lite som att sparka sig trött i en sandlåda.
– Men, så lätt ger vi inte upp och sista ordet i detta fall är absolut inte sagt från vår sida vad beträffar åklagarens beslut. Vi kommer med en dåres envishet driva detta vidare och göra vad vi kan för att få åklagaren att ändra uppfattning. Läggs ärenden ner så lätt, blir ju budskapet att vi inte ska kontrollera om förare har behörighet att framföra fordon i Sverige enkom för att det ”bara” är ett bötesbrott. Det tror jag inte någon politiker är intresserad av, avslutar en bestämd Roger Ogemar.
Proffs har inför samtliga artiklar, försökt nå Kevin Andreasson, ansvarig för Axels Tivoli, men han har inte gått att nå.