Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Ekipaget stoppades på förmiddagen den 26 september av bilinspektör Roger Ogemar och polisinspektör Ola Isaksson utanför Västerås på kontrollplats Kaleby utmed E18.
Dragaren är från Bulgarien och det svenskregistrerade släpet ägs av Nordic Transport Group. Föraren är makedonsk, har YKB, makedonskt körkort, men tjeckiskt ID där han också har visum. Hans engelska är mycket dålig, säger Ogemar och ibland förstår han inte alls.
– Det visar sig att han saknar fraktsedlar för det gods han har på flaket, säger Ogemar.
Efter kontakt med NTG, bekräftas det att föraren hämtat trailern i Göteborg, dellossat på vägen och var på väg till Hedesunda med resten. Fanns det brister på fordonet?
– Småsaker, men färdskrivaren gjorde oss än mer nyfikna eftersom sista gången den besiktigades var för två år sedan, på KG Sandströms i Malmö, sade Ogemar och tillade att sådant gör de normalt inte här i Sverige.
När de försökte få fram fraktsedlar på inkommande last, förstod föraren ingen engelska alls, men efter hand plockade han fram lite papper. Medan Isaksson tog med föraren för att titta på lasten, hittade Ogemar förarens manuella loggbok i hytten.
– Enligt den tog han över bilen den 31 juli och enligt anteckningarna där, har bilen sedan dess konstant rullat i Sverige, sade han.
Det ringdes fler samtal under eftermiddagen och även en utomstående bekant till föraren hörde av sig för att fråga vad som stod på och det lades fram flera förslag till vad som kunde lett fram till situationen.
– Det kändes som att de letade efter en förklaring som polisen kunde ”köpa”, sade Ogemar.
Ogemar och Isaksson fattade beslut om klampning i väntan på förskottsbetalningen av sanktionsavgiften för olaga cabotage. Det överprövades och godkändes av Transportstyrelsen medan ekipaget stod kvar.
Det bulgariska åkeriet Kadino Trans hörde av sig och förklarade att de var ett litet åkeri som skulle få svårt om de tvingades betala hela summan, dock utan resultat. Det kom inga pengar under eftermiddagen och när det var dags för Ogemar och Isaksson att åka hem, lades klampen på för att påbörja de 24 timmarna.
Den 27 september hörde NTG av sig för att betala.
– Jag frågade hur det skulle gå till eftersom vi stod här med en kortläsare, sade Ogemar. Men NTG sade att de flera gånger tidigare betalat direkt på IBAN-numret som går till polismyndigheten, varför det inte skulle vara något problem.
Under eftermiddagen kom betalningen in på nämnda konto, men vad hände med dragaren?
– Den blev utbytt och körde sedan tom, direkt ut ur landet för att göra om och göra rätt, avslutar bilinspektör Roger Ogemar.
Thomas Laubkiørboe är trafikchef på NTG Continent i Malmö och berättade att de haft samtal med polisen om åtgärder.
– Vi har redan inlett en dialog med åkeriet för att ta reda på vad som gick fel och beroende på vad som kommer fram av samtalen, tar vi ställning till vilka eventuella påföljder det kan bli och om vi ska fortsätta samarbetet eller inte. Färdskrivaren anser vi är åkeriets ansvar, avslutade Laubkiørboe som tycker det är viktigt att höra båda sidor av saken innan man dömer.
Tidningen Proffs är av exakt samma åsikt som Thomas Laubkiørboe. Vi ger alltid samtliga inblandade chansen att yttra sig i tidningen. Därför ringde vi upp – och fick kontakt med – Kadino Trans där man talade engelska. De har dock inte återkommit med svar på våra frågor.