När franska Samat vinner upphandlingen av transporter för Circle K i södra Sverige, möts detta av oro bland förarna trots att alla välkomnats att söka anställning i det nya bolaget. Nu har anställningsintervjuer gjorts och Proffs har lyssnat på ljudinspelningar från dem.
Proffs har skrivit om den oro förarna i Malmö och Kalmar kände när deras danska arbetsgivare förlorade upphandlingen, men det är inte själva upphandlingen som är i fokus, utan istället det som kringgärdar och följer i spåren av densamma.
Källor har ånyo kontaktat Proffs.
– Vi skulle söka om våra gamla tjänster och anställningsintervjun omfattade även ett såväl muntligt som skriftligt språktest i engelska, säger källan.
De svenska förarna erbjöds, enligt källan, minimilön enligt svenskt kollektivavtal, alltså samma som en oerfaren förare får, oavsett om de har lång erfarenhet.
– Vi erbjöds endast provanställning, säger källan. En eller ett par erbjöds tillsvidareanställning, men inte alla och mig veterligen har inga svenska förare nappat på att gå över till Samat Sverige.
Anställningsintervjuerna gjordes av Samat Sverige AB:s transportchef Anders Brindeby.
– Han verkade inte påläst om våra CV och gjorde anteckningar om oss på ett använt kuvert han ritat rutor på, säger en källa som tyckte det kändes oseriöst.
Anledningen till språktestet säger Brindeby i en av våra ljudinspelningar, är att det blir en internationell bemanning och att den tekniska avdelningen kan komma att finnas på en annan plats och han säger även att testet är ett kriterium, en parameter, i bedömningen av förarna.
Circle K menar att det förekommit en del rykten och oriktig information kring den nya transportören. Svaren kommer via Circle K:s Johan Backman som direkt dementerar ett rykte som säger att Hoyers förare ska vara involverade i uppstarten i Malmö och Kalmar.
De svenska förarna erbjöds initialt provanställning, men det ändrades till tillsvidareanställning då de ansågs ha erfarenheten som krävs.
På frågor om minimilöner, blir det inget ja eller nej om det är just minimilöner det gäller, utan man hänvisar konsekvent till att det är svenska, avtalsenliga löner och att samtliga förare som ska köra i Sverige, kommer att vara anställda i Samat Sverige AB och därmed omfattas av dessa löner oavsett nationalitet.
– De svenska förarna erbjöds arbete oavsett språkkunskaper i engelska, säger Backman.
Han bekräftar att en del stödfunktioner kommer att ligga i andra länder. Kommer även de polska förarna att fasas ut till förmån för lettiska?
– Samat Sveriges ambition är att få in fler svenska förare, säger han.
Ni har i ett utskick skrivit att det varit svårt att få svenska förare på grund av ”skepsis mot nya aktörer”, men kan det inte ha att göra med en löneminskning på cirka 50 000 kr om året?
– Samat Sverige erbjuder avtalsenlig lön, säger han. Eventuella bonusavtal utöver kollektivavtal, är upp till varje enskild transportör att ha.
Att lönen Samat Sverige erbjuder, skulle leda till ett ”lagom bortfall” av svenska förare, avvisar han och framhåller att Circle K ställer höga krav på kompetens och att erfarenhet är viktigt.
Samat kör redan för Circle K i andra länder och håller en hög standard och är bland de bästa samarbetspartners Circle K har, säger han.
– Alla påståenden om polska löner, utlandsregistrerade bilar och att de inte betalar skatt i Sverige, är osanna, säger han.
De anser att de genomfört upphandlingen och det som kringgärdar den, på ett bra och korrekt sätt och tackar för möjligheten att få bemöta de många osanna ryktena som förekommit.
Rykten eller inte. De svenska åkarnas reaktioner mot Circle K har varit många och hårda. På bolagets Facebooksida har det tidvis stormat rejält och flera inlägg handlar om att det är ”färdigtankat”. En som bestämt sig för att aldrig mer tanka hos Circle K är Oskar Elvin som kör för Lönndahls Transport AB.
– Jag klippte kortet efter att det jag läst och tolkat, fann det väldigt tråkigt att arbeten försvinner från den svenska marknaden, säger han.
Elvin klippte alltså helt sonika itu åkeriets tankkort hos Circle K. Vad säger din åkare om det?
– Jag har fått hans fulla stöd för det.
Oskar Elvin menar att man gått för långt och att Circle K medverkar till social dumpning.
– Förarna har inte ens en egen bostad i Sverige, de vet antagligen inte ens hur branschen fungerar i Sverige. Jag känner nästan att man går bakom ryggen på dessa ovetandes chaufförer.