Chauffören, även han från Tjeckien, berättar att han dagen innan, alltså i söndags, har kommit till Sverige med en internationell transport och att han dellossat gods i Malmö Alltså inte allt gods som han kom till Sverige med. Däremot har han lastat på annat gods som skulle transporteras inrikes, en så kallad cabotagetransport, med andra ord.
Ovanstående berättar chauffören under polisförhöret och saken borde därmed vara självklar för vem som helst som kan principerna för det regelverk som omgärdar cabotagekörningar. Men riktigt så enkelt var det inte i det här fallet. För trots polisens professionella bedömning, dröjer betalningen. Enligt trafikpolisen ville den tjeckiska åkaren och den svenske speditören diskutera ärendet med Transportstyrelsen.
Vi kontaktar åkeriet i fråga, Hruby Moving i Tjeckien, som är mycket tillmötesgående och ger oss telefonnumret till sin direktkontakt på Bring Cargo International AB i Ystad som är den speditör som har ansvaret för den inkommande transporten. Andreas Alvlycke är speditör där och han berättar att Hruby Moving är Brings tjeckiska agent och att han mycket väl känner till fallet.
Han berättar att ekipaget kommit in med gods från Tjeckien och i Malmö dellossat, men han lastade inget, säger han. Föraren fick också med sig svenska frakthandlingar till godset som var kvar på flaket.
– Oftast får de svenska frakthandlingar när de kommer in eftersom adresserna ska vara rätt, men tyvärr fick han inte med sig originalhandlingarna när han körde, säger Alvlycke.
Varför säger föraren att han, förutom att han dellossat, även lastat gods i Malmö?
– Jag tror att han missförstått polisens fråga och trott att det de frågat om, var varifrån han fått de svenska frakthandlingarna, spekulerar Alvlycke. Och dem fick han ju i Malmö.
Vanligtvis brukar det inte bli någon diskussion kring sanktionsavgiften på plats, men Bring hade invändningar eftersom de hävdar internationell transport.
Alvlycke berättar att de förra veckan gått en kurs om cabotage.
– Då fick vi veta att alla dokument inte behöver finnas i bilen utan kan skickas om de efterfrågas, säger Alvlycke. Vi tyckte inte vi gavs den möjligheten och vi försökte verkligen få polisen och Transportstyrelsen att förstå att det var en laglig, internationell transport.
Han pekade på att de har egna inrikesbilar och således inte behöver hålla på med olagliga inrikestransporter. Trots att klampen togs bort, stannade ekipaget kvar.
– Föraren ringde och frågade, men vi gjorde klart att han skulle stanna kvar då vi skickat en annan dragbil enligt polisens instruktioner, avslutar Andreas Alvlycke på Bring.
Under torsdagen betalades förskottet på sanktionsavgiften.
Som tillägg kan nämnas att trafikpolisen i Helsingborg några dagar tidigare stoppade ytterligare två transporter, som också rapporterades för olaga cabotage. Det ena ekipaget kom från Polen, det andra från Litauen. I båda fallen betalades förskotten på sanktionsavgiften om vardera 40 000 kronor.