När Statoil/Circle K gjorde transportupphandlingar i mars i år, blev bland andra danska Dantra AB en av förlorarna. Nu oroas de svenska Dantrachaufförerna i Kalmar och Malmö över om även de kommer att bli förlorare?
Det är franska Samat Group som vinner upphandlingarna och nystartade Samat Sverige AB, sätter upp information i förarnas lunchrum. Det ska kallas till möte i skiftet april/maj. Så blir det inte utan det ska dröja ända till den 10 augusti innan mötet sker och under den tiden hinner förarna bli bekymrade.
Förare på mötet säger till Proffs, att Samat välkomnade dem att söka jobb där och Statoil har, enligt Proffs källor, berömt förarna och sagt att de gärna ser att de gör så.
– De erbjuder avtalsenliga löner i det land man är anställd i, säger källan. Men det handlar endast om minimilön.
Enligt källan betalar Dantra lite mer för att ha kvalitetsförare och ett jobb hos Samat, skulle innebära en lönesänkning. Han tillägger att kravet på att tala ”god svenska”, nu fått sällskap av engelska.
Vår källa berättar att under mötet ställdes frågan om huruvida Samat redan hade en agenda, vilket i så fall skulle få mötet att te sig som ett spel för gallerierna.
– Redan den 8 juli lade nämligen Samat ut två annonser på Blocket där de söker lägenhet eller villa både i Malmö och i Kalmar, med samma antal bäddar som antalet förare som finns på de två orterna, säger källan.
Var mötet ett ”spel för gallerierna”? Vi börjar med Peder Landström, Senior Fleet Manager på Statoil, som är beställare av transporterna. Varför dröjde mötet?
– Just Dantras avtal blev förlängt till sista september medan de andra avslutades den 1 juli, blir hans svar. Samtidigt skulle Samat Sverige komma igång.
Vad har du som kund för tankar kring att Samat söker efter bostäder på Blocket redan den 8 juli, trots att de vill att de svenska förarna ska söka tjänsterna?
– Om jag är lite vidsynt, så vet de ju inte hur många som kommer att välja att arbeta för Samat och vill vara på den säkra sidan för att inte få problem om det inte är någon svensk chaufför som söker.
Att annonserna lagts upp, kände han inte till, men det är inte heller hans bord, säger han. Tror du att ni kan få samma kvalitet med endast minimilön?
– Det är jag inte orolig för att vi inte ska få, avslutar Landström som menar att det är upp till Dantra om de vill betala bonus till sina förare.
På Samat berättar transportchefen Anders Brindeby att rekrytering av personal pågår och att man alltid följer lokala regler och erbjuder löner och villkor enligt kollektivavtal. I Göteborg har i juni bilar, som ni köpt upp, siktats med dubbelbemanning som tros vara utländska förare under utbildning.
– Det var en teknisk inspektion av bilar, köpta av ett svenskt transportföretag, som gjordes och därefter stod bilarna stilla under sommaren eftersom kontraktet med Malmö börjar den första oktober.
Annonserna på Blocket förklarar han med att deras verksamhet ökar i Sverige inom flera områden, varför dessa inte avser boende enkom knutna till Statoilaffären. I nuläget är inga hyresavtal påskrivna. De har en nära, löpande dialog med Statoil som är angelägna om att ha en solid logistik.
– Vi har fått in jobbansökningar och intervjuerna pågår, avslutar Brindeby.
Hur fordonen slutligen kommer att bemannas, återkommer vi till.