Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.
Den 13 juni kallades bilinspektör Roger Ogemar till Sala efter ett samtal rörande ett fordon som såg misstänkt farligt ut. Den hade lastat på Sala Bildemontering och skulle till Lettland. Överlasten var på 67 procent och fordonet i så dåligt skick att det endast fick bärgas från platsen.
Klampningen skulle kvarstå tills felen åtgärdats och lastvikten halverats. När ordningspolisen tar över, blir det ett missförstånd om klampningen och i tron att det var 24-timmarsregeln som gällde, låstes fordonet upp.
Med hjälp av bärgare och under minst sagt spektakulära former, fördes fordonet till Kapellskär och ut ur landet.
Eftersom fordonet stod stilla när Roger Ogemar ankom och ingen sett det köras, blev ingen dömd. Bilens ägare var känd, men just då rapporterade polisen inte ägaren för överlasten. Har det förändrats?
– Ja, säger Ogemar. Efter kontakter med Transportstyrelsen, bestämde de att försöka påföra överlastavgift ändå.
En polisrapport är inte helt okomplicerad eftersom åklagaren måste få bevis på att körning med fordonet faktiskt ägt rum även om alla kan konstatera att fordonet kommit dit på något sätt. Transportstyrelsen har det lättare eftersom de påför fordonsägaren en avgift och då blir bevisläget omvänt, det vill säga att fordonsägaren måste bevisa motsatsen, förklarar Roger Ogemar.
– Vi tycker det var mycket positivt att fordonsägaren blev påförd en avgift och det visar att det trots allt finns myndigheter med sunt förnuft i det här landet, men det är synd att det inte gäller alla, säger en nöjd Ogemar.
Överlastavgiften landade på 22 800 kronor och personen som fått räkningen, är bosatt i Sverige. Kommer han att betala tror du?
– Han har ännu inte betalt, men med tanke på att han är bosatt i Sverige, vet vi att indrivningen från Kronofogdemyndigheten fungerar om han inte gör det, avslutar Roger Ogemar.