Sune Nilssons stora passion är hundar och jakt, något han nu kan ägna sig åt fullt ut.Fotograf: Heidi Bodensjö, arkivbild Sune Nilssons stora passion är hundar och jakt, något han nu kan ägna sig åt fullt ut.Fotograf: Heidi Bodensjö, arkivbild

Sune lämnar trafikpolisen – efter 30 år

Ytterligare en välkänd och djupt engagerad polisprofil har lämnat det sjunkande skeppet. Sune Nilsson öppnade våra ögon för polisens svårigheter att få sina ärenden vidare och han är den ende som hittills haft ett cabotageärende uppe i Hovrätten. Vem ska fylla hans plats?

Proffsläsarna träffar honom första gången 2011 då han driver ett cabotageärende mot Frode Laursen ända upp i Hovrätten. September 2014 drar det igång på allvar då han stoppar DSV-ekipage dragna av Makedonska dragare. Då var han gruppchef i Trafikgrupp 1 i Västerås. Engagerat och outtröttligt tog han och kollegorna strid för det som är rätt.

Så kom omorganisationen då Sunes tjänst omvandlades till ”tillförordnad” gruppchef.
– Vi med arbetsledande befattningar måste söka om våra tjänster, säger han. I januari meddelas jag telefonledes att jag inte var aktuell för den tjänst jag haft de senaste tio åren.

Han lämnade in sin avskedsansökan, men erbjöds istället en inre tjänst som en form av förundersökningsledare.
– En vecka inne på kontoret räckte, säger Sune som då tog ut semester fram till 1 juni, sedan förtidspension och den 1 juli lämnade han polisen för gott.

I trettio år var han trafikpolis. Från 1998 på ”Tunggruppen” och från 2006 som chef.

Sune hade mycket kontakt med Proffsbekanta poliserna Finn Edlund, Mattias Andersson och Christoffer Hallgren.
– Vi utbytte erfarenheter och diskuterade tolkningar, säger Sune och tillägger att av de nämnda är bara Finn Edlund i norr kvar.

Region Mitt har fått en ny trafikpolischef, Helen Karlborg, vad skulle du vilja säga till henne?
– Om hon är lite smart när hon landat i jobbet och fått kläm på hur det fungerar i Uppsala, bör hon ta sig till Gävle och Västerås för att höra vad som behövs, vad som måste ändras, helt enkelt ta in erfarenheterna från dem som arbetat ute på vägarna länge och skapa en plattform utifrån det, tycker Sune.

Tyvärr upplever han det som att de nya cheferna bara lyssnar på vad cheferna över dem säger och sedan ska de andra bara hoppa när de säger till. Sune har aldrig varit en ja-sägare och kan inte tänka sig att bara fråga: Hur högt ska vi hoppa?
– Jag ställer hellre frågan om varför vi ska hoppa alls, säger han.

Han är djupt bekymrad över hur bristen på trafikpoliser öppnar för mer brottslighet och en dålig stämning sprider sig inom kåren. För att vända skutan, menar Sune att det behövs fler trafikpoliser och färre beslutssteg för att få kontroll.
Dan Eliasson?
– Man vet vad man har, men inte vad man får och det kan bli ur askan in i elden igen eftersom vi inte kan påverka vem som tillsätts, avslutar numera civile Sune Nilsson.

Sune har tung behörighet och ni kan komma att möta honom på vägarna när han då och då kör som efterfrågad extrachaufför, men det är i naturen tillsammans med sina jakthundar, helst jagandes ripa, han trivs bäst och nu kan han tillbringa mer tid där.

Vi önskar Sune lycka till med framtiden…

Läs även:

Sune är hela landets cabotagepolis

Makedonsk förare med falskt körkort häktad

DSV:s beställaransvar prövas inte

Om artikeln

Publicerad: 2016-09-02 11:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Sune Nilsson Trafikpolis Västerås