Den makedonske föraren var på väg till mejeriet Tine i Ringebu, Norge, men saknade YKB. Även ersättaren saknade detta. Han kom från Ekornes Beds.
Bilen på bilden ovan är en bulgarisk dragare som enligt fraktdokumenten hade tänkt köra till Tine i Ringebu med det som beskrevs som mjölkprodukter i bigbags.
När Vegvesendets kontrollanter stoppade ekipaget på Minnesund tidigt i tisdags, visade det sig att den makedonska föraren hade körkort från Bulgarien, men saknade YKB. Dessutom hade fordonet så kallad ”bombricka”, men på den fick kontrollanterna ingen träff i dataregistret.
YKB måste alla förare ha som har tagit körkortet från och med 10 september 2009 och den aktuella förarens körkort var från 2012 och således måste han ha YKB. Detta måste han till Bulgarien för att ta innan han lagligt kan köra vidare. I väntan på en ersättare, flyttades ekipaget till Jessheim kontrollstation.
På onsdag kom ersättaren till Jessheim – till fots. Märkligt nog saknade även denne chaufför YKB.
– När vi visade honom hur ett YKB ser ut, slog han bara ut med armarna och skakade oförstående på huvudet, berättar kontrollant Bjørn Uno Rogneby.
Saken tar emellertid inte slut där eftersom kontrollanten inte var helt bekväm med förklaringen att han hade kommit till platsen med en vän i privat bil från Göteborg. Och mycket riktigt, efter en runda i området, hittades ett annat bulgariskt ekipage parkerat med den nye förarens namn på.
Man blev då misstänksam på allvar. Och åter fick man rätt då föraren en stund senare återkom till sitt eget fordon och körde iväg, men inte så långt.
– Vi visste ju han saknade YKB och dokumenten i bilen visade att han nyss levererat varor till Ekornes Beds, ett företag i Fetsund, förklarar Rogneby som tillägger att man inte heller på denna bilens bombricka fick några träffar i datorn.
Däremot visar den digitala skrivaren, att bilen stadigt går mellan Sverige och Norge och har inte varit hemma i Bulgarien den sista månaden.
Ytterligare granskning av dokumenten visade dessutom att fordonsägaren och tillståndshavareninte stämde överens. Nu sitter kontrollanten med två bulgariska ekipage, med belgiska trailers, på parkeringsplatsen och har anmält två makedonier som har kört utan YKB.
På Tine svarar kommunikationsrådgivare Olav Håland.
– Vi känner till saken och har redan varit i kontakt med leverantören, säger han. Transporten är inte beställd av Tine och vi ser mycket allvarligt på saken då vi i våra avtal har en klausul som är tydlig med att lagar och regler ska efterlevas.
På Ekornes Beds blir det Jon-Erlend Alstad som svarar.
– Jag har inte haft tillfälle att kontrollera den konkreta transporten, säger han. Men på generell basis kan jag säga att hos oss har vi en del leverantörer i Östeuropa och det är de som står för transporten vilket är fallet här.
Han säger att de generellt är uppmärksamma på problematiken och kräver att allt ska vara i ordning och därför har de pågående samtal med Schenker för få ihop ett avtal om att samla all transport hos dem för att få bättre kontroll.