Transportstyrelsens nya vägledning gav ett blankt "nej" till otillåten cabotagetrafik när Västeråspolisen ville sanktionsbelägga ett bulgariskt ekipage. Det ska istället hanteras som ett fall av olaga yrkesmässig trafik. Polisen skriver ändå en rapport till Transportstyrelsen om otillåten cabotagetrafik.
Senast i september skrev vi om NTG i samband med otillåten cabotagetrafik samt obesiktigad färdskrivare. Avgiften erlades och NTG:s trafikchef Thomas Laub Kiørboe berättade att de förde dialog med åkeriet.
Nu är det dags igen och även denna gång är det bilinspektör Roger Ogemar i Västerås som på kontrollplats Karleby, stoppade färden för NTG-ekipaget denna förmiddag. Bilen är bulgarisk, föraren bulgarisk makedon och släpet är svenskregistrerat.
– Initialt trodde vi det rörde sig om Peak Logistics, men de köptes upp av NTG för runt ett år sedan, säger Ogemar. Föraren berättade att bilen inte varit ute ur landet på sex veckor och att han hämtar och lämnar trailers i Göteborg.
Polisen ringer åkeriet i Bulgarien som bestämt hävdar att bilen kommit in med internationell last den 17 oktober.
– Vi kontaktar NTG om detta vid lunchtid och de skulle återkomma med bevis för detta påstående, men det har de inte gjort, säger Ogemar.
Han får sedan känna på Transportstyrelsens nya vägledning när de får ett klart ”nej” till att ta ut en sanktionsavgift för otillåtet cabotage. Det ska istället rapporteras som olaga yrkesmässig trafik som är ett brott vilket kan rendera i fängelse, alternativt dagsböter och det hamnar på åklagarens bord.
– Vi kontaktar åklagare Johan Bülow på Utvecklingscentrum i Malmö och han föreslår att polisen ska överklaga Transportstyrelsens beslut om att inte bifalla sanktion av otillåtet cabotage för att på så sätt få ett prejudikat, säger Ogemar och tillägger att klampningen inte är ett straff, utan ett påtryckningsmedel.
När de kontaktar poliskommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, föreslår han detsamma eftersom polisens tolkning, riktlinjer, står fast för vad som är cabotage och det är endast Transportstyrelsen som gjort en ny tolkning av reglerna.
– När vi tar kontakt med jourhavande dagåklagare, säger denne att brottet, den olaga yrkesmässiga trafiken, inte är så allvarligt att han kan döma ut dagsböter på plats, säger Ogemar.
Eftersom så inte sker, kan man inte klampa dragbilen som får köra vidare, men släpet får man hålla kvar och det står nu avställt bakom lås och bom i väntan på att NTG ska skicka en ny dragbil till platsen. Den första dragbilen måste nu ut ur landet för att sedan återvända med internationell last. Trafikchef på NTG,
Thomas Laub Kiørboe säger till Proffs att man i skrivande stund för dialog med åkeriet för att utröna vad som gått fel, men att det inte blir klart ikväll.