Körfältsbytet från höger till vänster, slutade för Anders "Snowman" Ekmark med sammanstötning, misshandel, skador och utdragen utredning om vållandet eftersom motparten har en helt annan version av händelseförloppet.
Anders ”Snowman” Ekmark har lämnat Brunnsbotorget i Hisings Backa den 28 september och ska via Lundbyleden ta sig vidare mot Gnosjö. När han från påfarten ska ut på Lundbyleden, får han hjälp.
– En annan lastbil öppnar en rejäl lucka på 60-70 meter, säger Anders. Jag gick ut i vägens högra körfält och vi kör max i 40 km/h.
Vägen delar sig ganska omgående, så han fortsätter att blinka för att gå över i vänster körfält som leder söderut, men när han kommer ut i vänstra körfältet, hör han med några sekunders mellanrum två krasande ljud som av plast som går sönder.
– En personbil har kört på min högra sida fram mot sidomarkeringsljusen och skadorna på hans bil är på vänstra, bakre kofångaren, berättar han.
Båda stannar i kollisionspositionen och Anders hoppar ut för att se om någon skadats. Bilisten har också klivit ut och Anders känner sig, trots sina 190 centimeter, mer som en lyktstolpe bredvid bilisten som, enligt Anders, var byggd som en rysk tyngdlyftare från 80-talet. Lastbilföraren som släppt in Anders, har också stannat och är på väg ut ur sitt fordon.
– Bilisten skriker: Försöker du döda mig, din jävel? Du körde på mig två gånger! säger Anders.
Sedan tar mannen upp båda händerna och med öppna handflator stöter han på Anders nyckelben fyra, fem gånger.
– Stötarna är så hårda att jag ramlar baklänges över räcket till mittbarriären och till och med tappar tofflorna, säger Anders som i fallet skadar såväl rygg som höft.
Den andra lastbilsföraren kommer springandes och uppmanar bilisten att sluta slå, vilket gör att Anders kan ta sig undan och larma 112.
Snart är tre poliser på plats och en tar hand om bilisten som lugnar ner sig något. Fordonen fotograferas och förhör på plats sker. Anders gör även en anmälan om misshandel, men det rubriceras sedan som ofredande.
– Uppenbarligen slog han mig inte tillräckligt hårt, säger Anders som undrar var gränsen går och hur mycket en chaufför ska behöva tåla.
Proffs får förklarat att ofredande är exempelvis ett handgripligt antastande eller annat hänsynslöst beteende, medan misshandel är en något mer kvalificerad handling som kräver ett tillfogande av smärta, sjukdom eller kroppsskada alternativt att försätta någon i vanmakt eller annat liknande tillstånd. Påföljden blir oftast dagsböter.
Vad vållandet till olyckan beträffar, hade Anders och åkeriet fått en uppfattning om att det förelåg en tvist och att de sågs som vållande. Något de inte tänkte acceptera.
– Bilisten hävdar att det är jag som bytt från vänster till höger körfält, säger Anders som tycker det vore märkligt om försäkringsbolaget köpte den versionen och bilisten har dessutom på sin skadeanmälan skrivit att olyckan skedde den 21 september.
Proffs ringer Länsförsäkringar i Älvsborg och talar med informationsansvarige Victor Fridén, som säger att Länsförsäkringar just nu utreder ärendet och kan i nuläget inte uttala sig om följderna.
– Jag kan inte uttala mig om det enskilda fallet, men generellt är det givetvis så att ett ärende där alla inblandade är överens, går snabbare att behandla än ett där det finns olika åsikter, säger han. Vi samlar alltid in relevant information innan vi tar ställning i ärenden.
Tvisten handlade alltså inte om huruvida Anders vållat olyckan eller ej, utan istället om att det finns två uppfattningar om skeendet som nu utreds.
Proffs följer ärendet.