Idag började DB Schenker att leverera varor till butiker, restauranger och kaféer till fots, istället för med lastbil, på gatorna mellan Kungstorget och Kyrkogatan i nord och syd och Östra och Västra Hamngatan.
- Det ska bli spännande att testa om detta sätt att leverera varor kan vara framtidens distributionssätt i våra stadskärnor. Det är ett lyft för gatumiljön att slippa lastbilar på gågatorna samtidigt som vi minskar våra CO2-utsläpp, säger Hanna Melander, miljöchef på DB Schenker.
Tidigt på morgonen kör DB Schenker in en lastbil till Kungstorget med merparten av gods och paket som ska till näringsidkarna i området mellan Östra och Västra Hamngatan samt från Kungstorget fram till Kyrkogatan.
Men istället för att köra runt med bilen till de olika adresserna, lastas allting av i en stilfullt inbyggd container som står uppställd på Kungstorget.
Fram till nu har DB Schenker haft en paketbil och en lastbil i daglig trafik i området kring Domkyrkan i centrala Göteborg. De försvinner från och med nu – istället kör en anställd på TGM AB ut leveranserna med en specialbyggd eldriven pallyftare till alla mottagare i området.
Lösningen har många fördelar.
Det är ett väldigt butikstätt område där enbart DB Schenker har cirka 30 leveranser varje dag. Ingen vill ha lastbilar inne på gågatorna när folk är ute och handlar. Samtidigt vill butiksägare inte ha personal enbart för att ta emot leveranser på övertid när butikerna inte är öppna, och de är inte beredda att ta emot gods före klockan tio när de öppnar för dagen.
Och nu har Göteborgs Stad bestämt att inga tunga lastbilar över 3,5 ton ska tillåtas i det här området efter klockan elva. Det säger sig självt att det inte är möjligt att leverera till alla näringsidkare i området på en timma.
Det nya konceptet löser den problematiken på ett mycket smidigt sätt. Förutom att det förbättrar gatumiljön är det också bra ur ett rent miljöperspektiv eftersom bilarna och deras utsläpp nu försvinner.
– Vi kommer också att ta med en del av butikernas återvinningsmaterial som wellpapp och plast vid leveranstillfället i samarbete med Stena Recycling för att minska antalet återvinningsbilar i området, säger Patrik Nilsson, driftschef på TGM och Bäckebols Åkeri och initiativtagare till konceptet.
Förutom DB Schenker och TGM har även BTF (Bilspeditions transportörförening), Göteborgs Stad, Stena Recycling och Göteborgs Stad Trafikkontoret varit med i framtagandet av konceptet som löper fram till nästa vår då det hela ska utvärderas.