Västeråspolisen levererar tre fall som får sällskap av ett fjärde från Helsingborg. Detta under ett dygn i slutet av den gångna veckan. I Västerås funderar bilinspektören bland annat på varför det hyrs in utländska chaufförer när svenska förare går arbetslösa.
Tidigt i fredags morse var bilinspektör Roger Ogemar med kollegorna Ola Isaksson, Jan-Olof Eriksson och Erik Sjögren samt poliserna Tommy Roos, Alexander Calmerfalk och Jonas Nordin, ute på fältet på kontrollplats Kaleby utanför Västerås och det resulterade i tre ärenden.
Det var Eriksson, Roos och Calmerfalk som stoppade ett polskt ekipage.
– Föraren togs på bar gärning körandes på en annan persons förarkort, berättar Ogemar.
Böterna betalades och man omhändertog ett förarkort på platsen.
Ett svenskt flygfraktbolag med filial i öst, kontrollerades av Sjögren.
– Trailerekipaget var svenskregistrerat, men föraren var estländsk, berättar Ogemar. Det visade sig att färdskrivaren var obesiktigad.
Eftersom kontrollplatsen stängs på kvällen, eskorterades ekipaget till rastplats Frösvi mellan Enköping och Västerås, sju kilometer bort, där den tomma trailern fick vevas av och fordonet köras in för att ombesörja besiktning av skrivaren. Detta renderade i en bot på 5 000 kronor.
På rastplatsen fick den sällskap av ett annat svenskt ekipage hemmahörande i närheten av Göteborg, som Ogemar och Isaksson kontrollerade. Fordonet tillhör en svensk speditör som har alla tillstånd och själv äger runt 25 fordon och har 30-talet inhyrda, utländska förare.
– Hittills har vi inte sett särskilt mycket av just den kombinationen, säger Ogemar som också undrar varför man ska importera förare när det finns svenska att tillgå.
Förarens versioner av hur, vad och när han kört och vem ”kompisen” var som kört, varierade. Föraren påstod i en version, att han, för att klara körtiden efter lastning i Göteborg, fått hjälp av en polare som ska ha kört från Göteborg till Arboga medan han satt bredvid och tog sin vila, I Arboga hade han tagit över sin bil och själv kört vidare.
– Det gick emellertid inte att få tag på kompisen och föraren ville inte ringa upp honom, säger Ogemar.
Enligt en uppgift skulle föraren ligga och sova någonstans, men var, det visste föraren inte. Dessutom bestod lasten av ADR-gods som inte skyltats.
– Vi kunde inte få allt i hans förklaringar kring körandet bekräftat, så vi fick fälla honom på det vi hade, säger Ogemar.
Det blev 6 000 kronor för oskyltat ADR samt obefintlig vila och allt betalades på plats av speditören. Därefter eskorterades ekipaget till Frösvi rastplats där föraren förbjudits att köra vidare innan han tagit elva timmars dygnsvila.
– Speditören var noga med att för oss understryka att deras avtal inte tillåter dylika olagligheter varför vi får utgå från att de uppmanar föraren att efterkomma vår uppmaning, avslutar Roger Ogemar.
Men det är inte endast i Västerås som trafikpolisen lyckats sätta stopp för olagliga transporter. Även i Helsingborg har man dragit sitt strå till stacken.
– I torsdags stoppade vi en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad kyltrailer. Det visade sig att han kört lite för många inrikes transporter, förklarar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.
För chaufförens del innebar det att han, i klampad bil, fick tillbringa natten utanför polishuset.
När Proffs besöker polisen på fredagsmorgonen har Tuvesson och trafikpoliskollegan Lars-Göran Samuelsson precis plockat fram nycklarna till klampen för att låsa upp ekipaget.
– Pengarna, 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgiften har man betalat, konstaterar Tuvesson efter att ha fått kvitto via e-post.
Chauffören fick även pynta 4 250 kronor för att han vid kontrolltillfället inte kunde visa upp något förartillstånd.
Fotnot
Att vi i artikeln inte närmare namnger de inblandande företagen, beror bland annat på de sekretessregler som omger den här typen av brott. I Helsingborgsfallet har vi inte haft möjlighet att kontakta ansvarig speditör, varför vi väljer att inte publicera dennes namn.