InterEast Transport AB arbetar målmedvetet mot olagligt cabotage, de deltar i projektet "Transparenta Transporter" och är ett av få företag som är certifierat mot olagligt cabotage.
Det var kontentan av ett pressmeddelande vice vd Oscar Törnqvist på InterEast utanför Göteborg gick ut med nyligen. I meddelandet stod det att de var ”certifierade mot olagligt cabotage”, något vår redaktion först ville veta mer om innan vi publicerade det.
Vem har certifierat er?
– Det har Cabotagestudien gjort, svarar Törnqvist. Vi har arbetat med Henrik Sternberg sedan 2014 i samband med Cabotagestudien.
Docent Henrik Sternberg bekräftar detta och förklarar att när de skulle validera under cabotagestudien, behövdes stora mängder data från internationella speditörer och åkerier.
– Vi fick mycket data från företagen som då ställde frågan om de inte samtidigt, för sin egen marknadsföring, kunde få ett intyg eller ett certifikat på att de varit transparenta, att vi granskat deras flöden och inte hittat några förekomster av olagligt cabotage, säger han.
InterEast är intressant för Sternberg, eftersom deras data bekräftar det man sett i Cabotagestudien – att bilarna lämnar Skandinavien i princip varje helg.
– GPS-loggarna visar att bilarna kommer tillbaka till Rumänien varje eller varannan vecka, säger Sternberg.
Med tanke på vilka aktörer InterEast konkurrerar mot, sågs ett värde i att en extern aktör kunde certifiera att deras verksamhet i princip enbart är internationella transporter.
Just nu pågår Sternbergs projekt ”Transparenta Transporter” i vilket bland andra InterEast (internationella transporter) och Schenker (inrikestrafik) ingår. Det handlar om öppenhet, säger han.
– Vi får fri tillgång till bland annat företagets GPS-loggar från alla deras fordon och vi tittar även på förarnas avräkningar och stämmer av, säger han.
InterEasts certifikat visar att de inte kör olagligt cabotage i Sverige, Norge och Danmark och de upprätthåller detta genom bland annat kontinuerliga kontroller av fordonens GPS:er.
Certifieringen kostar inget och Sternberg välkomnar speditörer och åkerier att dela data och bli transparenta. Han säger att InterEast är en prototyp för det som ska bli Transparenta Transporter i stor skala och som gör det möjligt för ideella organisationer, exempelvis Naturskyddsföreningen, att kontrollera att produkter med certifiering också transporterats på ett hållbart sätt.
– Det gör också att slutkunderna får insyn i hur transporten gått till, avslutar Sternberg.
Oscar Törnqvist är tredje generationen logistiker med eget företag. Sedan fem år engagerar han sig djupt i Sternbergs projekt mot olaga cabotage och social dumpning. De har bland annat trafik på Rumänien med ett rumänskt åkeri och på Turkiet med ett turkiskt åkeri. Inrikestransporter i Sverige körs av svenska företag med svenska förare.
– Jag vill beskriva oss som ett trafikdrivande företag och jag är av åsikten att man inte kan vara ansvarig för bara en väg av transporten. Vi ansvarar för att åkeriet snurrar runt sina bilar så att de inte ska bli kvar i Sverige.
Uppdrag får inte säljas vidare vilket Törnqvist menar utgör grunden för den kontroll som är viktig för leveransprecision som kräver den kontinuitet man får när samma personer kör.
– Vi vet vad chaufförerna heter, vilka de är, vilka lastbilar som kör och vad de släpper ut. Vi arbetar nära marknaden och är man ute och träffar sina förare på terminaler, lär man känna dem och deras arbetsvillkor, säger han. De ska tycka om sitt jobb för att kunna leverera bra service. Det är mycket den trappan vår affärsidé bygger på.
Han tycker att regeringens budgetpost är ett bra första steg, men det räcker inte. Det måste till en långsiktig plan, inte bara en enskild budgetpost eller enstaka punktinsats.
– Vi värnar om svensk åkerinäring, men även om att alla som är verksamma i branschen, oavsett nationalitet, ska ha schyssta villkor, säkerhet och rättigheter. Den olagliga cabotagetrafiken leder inte bara till snedvriden konkurrens, utan framför allt till att människor utnyttjas. Det måste stoppas. Det räcker nu, avslutar Oscar Törnqvist.