En rumänsk dragbil med svensk trailer, som kör på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport i Jönköping, hade lastat virke vid Bråviken och även om godset skulle gå på export, handlade den aktuella transporten om en ren inrikeskörning.
Vid Göteborg tog resan slut.
Vid 21-tiden på onsdagen stoppades ett rumänskt dragbilsekipage vid Göteborg. Lasten bestod av virke från Holmen Timber i Bråviken och skulle gå på export. Men transporten som det rumänska ekipaget utförde, var ett rent inrikesuppdrag.
Det visade sig vid en närmare undersökning att detta var den femte nationella transporten som bilen och föraren gjort sedan förra fredagen.
– Ett klart brott mot cabotagebestämmelserna i EG 1072, menar Kjell Andersson, gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst .
Då sanktionsavgiften på 40 000 kr inte kunde betalas befarade polisen att ekipaget skulle smita och man beslöt sig vid midnatt för att klampa bilen.
Några pengar har dock i skrivande stund inte betalats in. Vi kontaktar den svenske uppdragsgivaren Daniel Gustafsson i Jönköping, men han säger sig inte känna till det inträffade.
– Det är inte min bil och inte mitt släp, säger han. Släpet är Euroleasings.
Därefter läggs luren på.
På Holmen Timber i Braviken, som är avsändare av godset, svarar produktchef Anthony Noble.
– Vi känner till det inträffade och för just nu en positiv dialog med speditören, säger han.
Vem speditören är, får vi inte svar på, men väl att Gustafsson är underleverantör till denne.
Just nu är bilen alltså klampad och har så varit i snart ett dygn.
– Dessa cabotageärenden är tidskrävande men vår förhoppning är ju att vi ska kunna få stopp på olagligt cabotage, avslutar Kjell Andersson
Om några timmar låses klampen upp, men om föraren kör ifrån platsen innan förskottet är betalt begår han enligt gängse uppfattning ytterligare ett brott, ”överträdelse av myndighets bud”. Ett brott som kan ge upp till ett års fängelse.