Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
? Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.
För en tid sedan skickade logistikföretaget InterEast ut ett pressmeddelande där man förklarade vad man ansåg om de transportörer som inte följer cabotagereglerna. ”Ett samhällsproblem”, menar man.
Några dagar tidigare hade Transportstyrelsen tillkännagivit sin nyformulerade tolkning av hur man ska bedöma fusket.
En kortfattad beskrivning av tolkningarna, och kanske det som kommer att ställa till det mest för trafikpolisen, är hur man valt att definiera tillfällighetsbegreppet.
Enligt Transportstyrelsen kan endast fordon som befunnit sig i Sverige i max sju dagar rapporteras för att ha brutit mot cabotagereglerna. Om de under denna snäva tidsrymd kört fler än tre inrikesresor, vill säga.
En transportör som har befunnit sig i Sverige i till exempel åtta dagar och som under denna period har utfört ett tjugotal inrikestransporter, kan enligt Transportstyrelsen inte fällas för olaga cabotage. Detta eftersom han då inte faller inom ramen för ”tillfällighetsbegreppet”, enligt Transportstyrelsens tolkning, och att han därmed inte heller ”kvalat in” i cabotageregelverket. För att ta ett exempel.
Transportören ska i det läget rapporteras för olaga yrkesmässig trafik, ett ärende som då hamnar på en åklagares bord och som kan innebära böter. Om ärendet inte läggs ner, ska tilläggas.
Den trogne Proffsläsaren vet att det finns gränser för hur mycket en utredning får lov att kosta. Att driva ärenden med företag och medborgare utanför Sveriges gränser kräver stora resurser och det är därför långt ifrån självklart att så kommer att ske.
Om vi backar bandet ytterligare några veckor, fick branschen ta emot det glädjande beskedet av regeringen att man skjutit till 75 miljoner kronor under en treårsperiod för att stävja cabotagefusket.
– Vad ska vi ha dessa pengar till nu, undrar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos Helsingborgspolisen uppgivet.
– Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, konstaterar trafikpolis Sören Johansson luttrat.
– Deras tolkning av cabotage skiljer sig väsentligt från vår. Instrumentet vi har fått mot olaga cabotage, sanktionsavgiften, blir dessutom väldigt trubbigt, tillägger han
– Ett stort antal av de transporter som vi anser är olaga cabotage, kommer sannolikt att falla utanför Transportstyrelsens tolkning, avslutar Sören Johansson.
Proffs återkommer med fler artiklar i ämnet, både här på webben och i den tryckta tidningen.