Under måndagen stoppas ett bulgariskt trailerekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Förhöret med chauffören gav vid handen att han kört otillåtet cabotage vilket också Transportstyrelsen höll med om. Men när förskottet skulle betalas, protesterade speditören.
Som Proffs tidigare har rapporterat, kan allt färre utländska lastbilar som till exempel kör otillåtet många inrikestransporter i Sverige, komma att slippa undan rättsliga påföljder. Detta efter att Transportstyrelsen nyligen offentliggjort sina nya riktlinjer för hur tjänstemännen hos myndigheten ska bedöma de ärenden som polisen rapporterar in.
Men under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett bulgariskt trailerekipage på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Chauffören berättar för polisen att han kommit in tom från Norge för några dagar sedan och att han därefter har kört två inrikestransporter i Sverige. Och där blev det i så fall fel, vilket också Transportstyrelsen höll med om!
Bilen klampas. När chauffören blivit varse att han lär få stå kvar i Helsingborg tills åkeriet har betalat förskottet om 40 000 kronor, kontaktar han sin arbetsgivare, som i sin tur ringer till speditören, Fixemer. Det gör även vi på Proffs.
Fixemer menar att det inte handlar om otillåtet cabotage utan istället om bristande dokumentation för kombitransport.
– Han kom in med sin tomma trailer från Norge, lastade den och ställde av den i Skåne och sedan kopplade han en ny trailer på järnvägen som räknas som kombitrafik, förklarar Martin Urban.
Då klampen i skrivande stund har suttit på i 24 timmar, låses den upp. Men chauffören har blivit informerad om att det inte är okej att koppla av trailern och köra iväg förrän pengarna har betalats in.
– Polisen har accepterat att det endast handlar om felaktig dokumentation för kombitransport och jag har fått bekräftat att betalningen är på väg.
Kommer ekipaget att denna gång stanna kvar tills pengarna kommit in?
– Det hoppas jag och jag har bett polisen om klartecken när vi får köra mot Norge igen, avrundar Martin Urban.
Fixemer kommer att överklaga Transportstyrelsens beslut.