I NÄSTA NUMMER AV PROFFS
Proffs följer med polisen i den danska tunggruppen ut på vägarna söder om Köpenhamn.Fotograf: Göran Rosengren Proffs följer med polisen i den danska tunggruppen ut på vägarna söder om Köpenhamn.Fotograf: Göran Rosengren

Hos Tungvognscenter behövs inga klampar

En hel del artiklar om danska Tungvognscenter har genom åren publicerats här på tidningen Proffs nätupplaga. Många läsare har applåderat den danska polisens hårda nypor och de skyhöga bötesbeloppen som drabbar fuskarna i branschen. Vi reste till Danmark för att titta närmare på deras tungkontroller.

När vi kommer fram, möts vi av ett myller av folk i gula och blå kläder. Svårt att tro att man befinner sig i det ”röd-vita landet”. Omkring 25 tjänstemän har mobiliserat sig några mil söder om Köpenhamn för att genomföra onsdagens kontroller.

Förutom poliser och bilinspektörer, fanns också personal från skattemyndigheten och tullen på den stora parkeringsplatsen vid Skandinavisk Transportcenter i Köge.

Polisinspektör Peter Hartmann tar emot oss och snart får vi en väldigt god inblick i det danska sättet att arbeta mot trafikbrott. Att man står på en lastbilsparkering beror helt enkelt på att man inte har några fasta kontrollstationer.
– Vi får ställa upp oss på vanliga parkeringsplatser. Nackdelen med det är att det, speciellt under sommaren, kan bli ganska trångt på dem, förklarar Hartmann, Tungvognscenter Öst. 

Knud Erik Jensen är operativ chef på platsen och han ger exempel på hur ett trafikärende kan se ut ”från kontroll till rättegång”. Det blir plötsligt tydligt vilka skillnader som trots allt finns mellan våra länder. För även om Danmark ligger endast några kilometer västerut, är rättssystemet välsmort och fungerar ungefär så som vi i Sverige många gånger hade önskat att vårt eget också gjorde. 

I kommande nummer av Proffs (nr 2016-11), kan du läsa mer om hur danskarna tar hand om brottsligheten, hur bötessystemet fungerar och hur man ser på den svenska Transportstyrelsens nya cabotagetolkning.
– Otroligt, kommenterar Jensen efter att vi gett exempel på hur vår svenska myndighet nu har valt att tolka definitioner i regelverket.

Och sedan måste vi ju också få veta om man får lov att klampa lastbilar i Danmark?
– Ja det får vi, men vi behöver inte göra det, svarar Knud Erik Jensen.

Vill du veta varför? Då ska du absolut läsa nästa nummer av Proffs!

Om artikeln

Publicerad: 2016-11-11 14:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Danmark Trafikpolis Tungvognscenter