Vill ha bort alla dieselfordon – i London

Efter en rapport om ren luft från Insitute for Public Policy Research, IPPR, höjs röster för att göra centrala London dieselfritt. Rapporten kommer inför att engelska regeringen ska fatta beslut om planen för luftkvalitet.

Vi ska inte förleda oss att tro det endast är i Sverige det finns motstånd mot dieselfordon. Mer än en gång har framför allt representanter för Miljöpartiet i Sverige, efterfrågat detsamma som IPPR gör. Nu står man även i England på barrikaderna för att lägga mer avgifter på dieseldrivna fordon eller, ännu hellre, få bort dem helt och hållet.

Londons borgmästare Sadiq Khan har föreslagit nya, hårda åtgärder för att tackla luftföroreningarna i staden kan vi läsa i The Guardian.

Att ta bort alla dieselfordon skulle lösa föroreningskrisen enligt IPPR:s rapport. Föroreningarna är i dag på olagligt höga nivåer.

IPPR föreslår flera åtgärder som exempelvis högre avgifter för alla dieselbilar, förbud mot dieseldrivna taxifordon och stramare nivåer för lastbilar och bussar. Dessa är centrala förslag i en plan som tagits fram av forskare på King?s College i London. Dessutom ska man verka för mer kollektivt åkande, cyklande och gående. Man efterlyser även en nationell plan för skrotandet av gamla dieselfordon.

Även om borgmästarens förslag är kraftfulla, går IPPR längre. Khan har gått med i en laglig aktion mot regeringen, NGO ClientEarth, som anser att den nationella planen inte minskar de olagliga föroreningsnivåerna på ”kortast möjliga tid” som lagen kräver. Det pågår en rättsprocess mot regeringen sedan 2015 och en ny batalj står redan på onsdag.

Under oktober blev det känt att kansler George Osborne hade blockerat ytterligare avgifter riktade mot dieselfordon som ska köra i städer av oro för kostnaderna och att förare ska ilskna till. Redan i april sade parlamentsledamöter från flera partier att luftföroreningarna var akut farliga för allmänhetens hälsa. 

Att just dieselfordon i städerna är särskilt smutsiga är något som understryks och det hänvisas till att man i Paris redan tagit steg åt samma håll vad fordonen beträffar.
– Nivåerna är dödliga, sade Laurie Layborn-Langton, en av IPPR-rapportens författare. Det kommer inte att bli lätt, så vår plan är att vidta en mängd åtgärder för att minska kostnaderna för Londonborna att städa upp transporterna.

Hon menar att eftersom luftföroreningar inte syns, har man ”gått i sömnen” rakt in i en hälsokris som redan krävt många liv. Nu säger Layborn-Langton att det endast saknas politiskt mod att vända bort från diesel och fossildrivna fordon.

Om artikeln

Publicerad: 2016-11-04 16:22
Kategori: Nyheter
Taggar: Diesel IPPR London Miljö